Jeśli interesuje Cię e-commerce lub chcesz uruchomić swój sklep internetowy, to na pewno rozważasz metodę „dropshippingu”. Zasadniczo dropshipping to model biznesowy, w którym hurtownik dba o dostawę do klienta końcowego, a sprzedawc zajmuje się tylko i wyłącznie szukaniem i obsługą klientów. Ta metoda ma kilka zalet dla sprzedawców internetowych, ale także kilka wad, których nie należy przeoczyć. Sprawdź, czy dropshipping jest odpowiedni dla Ciebie.
W kontekście handlu elektronicznego jest to system, w którym e-sprzedawca deleguje przetwarzanie zamówień, składanych na swojej stronie, do swoich dostawców. Dropshipping ma kilka dużych zalet, zwłaszcza jeśli jesteś nowy w handlu elektronicznym. Jednak od pewnego etapu rozwoju ten sposób działania, który również definiuje model biznesowy, może być czynnikiem ryzyka i komplikacji. Przyjrzyjmy się szybko zaletom, a następnie wadom, które należy wziąć pod uwagę, jeśli myślisz o dropshippingu.
Zalety Dropshippingu
Nie musisz zajmować się logistyką
Wśród zalet dropshippingu na pewno fakt, że nie musisz zajmować się logistyką. Zarządzanie zapasami, przygotowywanie paczek, realizacja zamówień i wysyłka nigdy nie będzie należeć do Twoich zadań. Twój hurtownik zajmie się wszystkim. Dzięki tej redukcji możesz skupić się na sprzedaży produktów, które oferujesz w swoim sklepie internetowym. Ponadto, wraz z rozwojem sieci, coraz większe znaczenie mają dźwignie marketingu internetowego: naturalne referencje (SEO), płatne reklamy w Google Adwords, reklamy na Facebooku, sieci społecznościowe, e-mailing czy prowadzenie bloga. Dzięki temu, że nie musisz martwić się logistyką, możesz skupić się tylko na widoczności swojej witryny e-commerce.

Nie potrzebujesz dużych nakładów finansowych na start
Dropshipping umożliwia stworzenie witryny sprzedaży online przy bardzo niewielkich kosztach. Zarządzanie zapasami stanowi znaczny koszt dla sprzedawców internetowych. Wraz z dostawcą wybierasz produkty z katalogu hurtowni i dodajesz je do swojej witryny handlowej. W praktyce wygląda to tak, że sprzedajesz przedmioty, których nie posiadasz! Zmniejsza to ryzyko strat finansowych. Twoje jedyne wydatki będą związane z marketingiem internetowym. A jeśli będziesz się skutecznie komunikować, uzyskasz dobry zwrot z inwestycji.
Ta praktyka przynosi również korzyści hurtownikowi. Skuteczna sprzedaż w Internecie nie jest łatwym zadaniem. Wymaga pewnej wiedzy i pewnego poziomu wiedzy. Dzięki dropshippingowi dostawca może zatem skupić się na swoim łańcuchu dostaw i pozwolić dystrybutorom promować swoje produkty. Na tym modelu korzystacie oboje.
Możesz łatwiej rozszerzyć swoją ofertę
Możesz współpracować z wieloma producentami lub dystrybutorami, aby sprzedawać wiele różnorodnych produktów. Jest to niewątpliwie zaleta dropshippingu, ponieważ nie musisz kupować dużej ilości towaru, a nadal możesz zaoferować swoim klientom szeroką gamę produktów. Możesz również podjąć ryzyko w przypadku niesprawdzonych produktów Dzięki dropshippingowi, Twój sklep internetowy może pełnić rolę testera rynku. Możesz wrzucić na swoją stronę nowe produkty, i wypróbować je, bez większego ryzyka i bez nakładów finansowych. Dropshipping umożliwia wyszukanie nowych hitów sprzedażowych.

Wady Dropshipping
Ograniczasz swoje zyski
Przy hurtowym zakupie towarów, cena, którą płacisz, jest mocno obniżona. Im większa ilość kupujesz, tym większy rabat. Korzystając z dropshippingu, kupujesz po jednym produkcie od producenta, więc automatycznie płacisz wyższą cenę. Twoje ryzyko jest niskie, ale Twoje zyski też.
Wysyłka może być wolniejsza i droższa
Współpracując z nadawcami nie masz kontroli nad tym, skąd są wysyłane Twoje zamówienia ani jak szybko są one przetwarzane. Jeśli oferujesz produkty od wielu firm, jeden klient może otrzymać paczki od wielu nadawców, zamiast dostawać od Ciebie zamówienie w jednym pudełku. Wszystko to może kosztować dodatkowe pieniądze w postaci kosztów wysyłki, czasu spędzonego na śledzeniu wielu przesyłek i czasu potrzebnego do rozwiązania problemów z obsługą klienta.
Masz mniejszą kontrolę nad dostępnością swoich produktów
Współpracując z firmą dropshipping, musisz polegać na dostępności produktów od swojego partnera, który może dawać pierwszeństwo innym sklepom lub własnym bezpośrednim klientom. Nie możesz kontrolować ilości towaru dostępnego w szczycie sezonu.

Konkurencja
W dropshippingu konkurencja jest ostra. Istnieje duża szansa, że Twoje produkty są również obecne w innych sklepach internetowych. Większość hurtowników i dostawców jest łatwo dostępna, dlatego otwierają swój katalog dla dużej liczby sklepów internetowych. Nawet jeśli możesz przerobić wizualizacje i zdjęcia produktów, jedyną prawdziwą różnicą będzie wygląd Twojej witryny i cena.
Jeżeli się nad tym zastanowić to dropshipping ma zdecydowanie więcej zalet dla małego biznesu internetowego lub ludzi, stawiających swoje pierwsze kroki w e-commerce. Z czasem ta metoda może Cię ograniczać i lepiej będzie, zainwestować w towar i partnera 3PL. To czy powinieneś wybrać dropshipping zależy od tego, w którym obecnie miejscu się znajdujesz.