Newsletter jest wiadomością e-mail, która ma na celu zbudowanie, a następnie podtrzymanie relacji z klientem. Dostarcza informacji o ofercie, promocjach, zmianach, a także pośrednio edukuje klienta w wybranym temacie. Treść powinna być dostosowana do wybranej firmy oraz realizować wyznaczony cel.
Cechy dobrze napisanego newslettera
Skuteczność wiadomości jest zależna od wielu czynników.
Najważniejszymi cechami są:
– chwytliwy tytuł, skłaniający do kliknięcia;
– osobisty charakter;
– dopasowana treść;
– odpowiednia szata graficzna;
– układ treści;
– dopasowanie do urządzeń mobilnych;
– wezwanie do działania.
Nazwa własna i układ graficzny powinny być niezmienne w celu przyzwyczajenia adresata do niego. Zwiększy to także w przyszłości interakcję naszych odbiorców. Oczywiście trzeba precyzyjnie dobrać grupę docelową, zaplanować zakres czasowy oraz częstość wysyłki. Nie można sobie pozwolić na uporczywy spam, ponieważ zniechęci odbiorcę.
Główne cele wiadomości
Podstawą jest przekazanie treści w sposób spójny, a zarazem łatwy w odbiorze. Głównymi zadaniami, na których powinniśmy się skupić, jest przyciągnięcie nowych klientów, rozpowszechnienie marki na rynku oraz zadbanie o stałych klientów. Wiadomość powinna wciągnąć odbiorcę i zarazem skłonić go do działania. Skuteczne wezwanie do działania najczęściej realizujemy poprzez krótki, ale konkretny komunikat połączony z graficznym przyciskiem. Zwiększenie ruchu na portalu spowoduje zwiększenie sprzedaży, a także zwiększy rozpoznawalność marki.
Czynniki warunkujące zapisanie się na newsletter
Kluczowymi czynnikami dla powodzenia newslettera są powody, dla których odbiorca zapisze się do niego. Trzeba mu zaproponować i przekazać jakąś wartość. Powinna ona być dla niego widoczna już na początku wiadomości. W zależności od rodzaju branży najskuteczniejsze są najnowsze informacje o wprowadzonych nowościach i promocjach. Pożądanym dodatkiem są odpowiednio zachęcające rabaty, poradniki, e-booki oraz czytelne komunikaty. Nasz odbiorca powinien przyzwyczaić się do systematycznego otrzymywania i czytania naszych treści.
Wymogi formalne
Wysyłanie newslettera wiąże się z koniecznością dołączenia regulaminu, który powinien
akceptować każdy subskrybent. Informację o regulaminie umieszczamy zazwyczaj w formularzu, który jest potwierdzony przez klienta. Możliwość rezygnacji najczęściej jest umieszczana w stopce i następuje automatycznie po jej kliknięciu.