Otwarta książka na czarnym tle
fot.pexels.com

Opowiadanie historii jest dziś wszechobecne. Prawdopodobnie już o tym słyszałeś, prawda? Ale czy naprawdę wiesz, co to Storytelling i jak go używać w praktyce, aby sprzedawać swoje produkty i usługi, swoje know-how lub swoją markę osobistą?

Co to jest Storytelling

Definicja jest bardzo prosta: Storytelling pozwala inaczej mówić o swoich produktach lub marce. Określony jest również jako marketing narracyjny. Jest to technika bazująca na budowaniu więzi Klienta z marką za pomocą angażujących opowieści.

Zazwyczaj kiedy mówimy o produkcie lub marce, często definiujemy je na podstawie ich cech. Jednak naprawdę trudno jest wyodrębnić produkt lub markę na podstawie tych prostych kryteriów. Na przykład, jeśli wezmę startup, który właśnie opracował nowy system, jasne jest, że zawsze będziemy w stanie znaleźć inne startupy, które rozwinęły podobne technologie. W w związku z tym, jak się wyróżnić?

Właśnie dzięki Storytelling. Na przykład książka jest wszędzie taka sama, niezależnie od tego, czy jest kupowana w pobliskiej księgarni czy supermarkecie. Z drugiej strony jest jeden element, który naprawdę może się różnić: jest to doświadczenie, które będzie miał klient kupujący książkę. Dlatego podczas opowiadania historii należy zdefiniować przemówienia, które dostarczą wyjątkowych wrażeń tym, dla których są przeznaczone. Z drugiej strony konieczne jest jasne zdefiniowanie, czym opowiadanie historii nie jest:

  • Storytelling nie jest elaboratem o wartościach marki;
  • Opowiadanie historii nie polega na mówieniu o swoich zobowiązaniach
  • W storytellingu nie chodzi też o wydajność.

Nawet jeśli uda nam się połączyć te elementy z naszą globalną historią, naszym celem pozostaje przede wszystkim tworzenie wokół marek tego, co moglibyśmy nazwać „mitologiami”, aby z jednej strony wzbudzać zaangażowanie konsumenta, a z drugiej emocje.

Kobieta przeglądająca fragment poweści
fot.pexels.com

Naszym zadaniem jest tak naprawdę tworzenie społeczności poprzez historie, wokół produktów i marek, w tym oczywiście marek osobistych, które dzięki internetowi zanotowały ogromny wzrost.

Jakie są kluczowe czynniki sukcesu, jeśli chodzi o opowiadanie historii, która się sprzedaje?

Storytelling, czyli dobre opowiadanie historii musi być przemyślane i sprzedające! Aby opowiedzieć historię, ważne jest, aby szanować struktury narracyjne, jeśli chcesz, aby historia działała dobrze. Struktury te definiują podstawowe etapy, a także relacje między różnymi postaciami w tej historii.

  • Przede wszystkim każda historia zaczyna się od sytuacji wyjściowej, która jest sytuacją stabilizacji. 
  • Jednak element zakłócający powoduje nieodwracalne zerwanie początkowej równowagi.
  • Aby przywrócić równowagę, ktoś jest proszony o wykonanie misji, którą tylko on może wykonać: od tej pory ta osoba staje się bohaterem naszej historii. 
  • Po drodze, nasz bohater napotka przeszkody, z którymi będzie musiał walczyć. Będą niepowodzenia (niepowodzenia są niezbędne w dobrej historii), ale też zwycięstwa, które pozwolą mu się rozwijać, zdobywać kompetencje.
  • Na szczęście dla naszego bohatera spotka się on również z przyjaciółmi, którzy pomogą mu wypełnić misję. 
  • Tuż przed rozstrzygnięciem wyprawy bohater musi stoczyć ostatnią bitwę, w której rozgrywa się losy opowieści. 
  • Zadanie jest zakończone niezależnie od tego, czy zakończyło się sukcesem, czy nie. To sprawia, że ​​historia może się źle skończyć! Tak czy inaczej, może rozpocząć się nowa sytuacja stabilności. 
strona z książki
fot.pexels.com

Jest to podstawowa konstrukcja, ale bardzo skuteczna w marketingu. Z tego powodu dobra opowieść to opowieść, która SPRZEDAJE! Na przykład możemy powiedzieć, że nowa potrzeba jest elementem destrukcyjnym w sytuacji początkowej. Tak więc marka, która stara się zaspokoić tę potrzebę, opracowując nowy produkt, jest sama w sobie bohaterem historii, której zadaniem jest zaspokojenie tej potrzeby. Podobnie jak bohater naszej historii, marka napotka przeszkody, ale także otrzymuje pomoc na swojej drodze. Jej produkt, ponieważ zaspokaja potrzebę, jest sam w sobie rozwiązaniem problemu. Jak więc widzisz, możesz bardzo łatwo przenieść elementy historii na produkt lub markę i to jest właśnie Storytelling.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here