Zastanawiałeś się kiedyś czym jest SEA, jak działa w przypadku Google Ads i co musisz wiedzieć, aby zacząć reklamować się w Google? Dobrze trafiłeś. SEA to zespół działań oznaczający reklamę witryny w płatnych wynikach wyszukiwania lub w udostępnionych przez inne strony internetowe przestrzeniach reklamowych.
Co to jest Google Ads?
Google Ads został uruchomiony zaledwie dwa lata po tym, jak Google stała się najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Biorąc pod uwagę duży zasięg Google, istnieje duża szansa, że zobaczyłeś (i prawdopodobnie kliknąłeś) reklamę Google.
Google Ads to płatna platforma reklamowa podlegająca kanałowi marketingowemu znanemu jako „Pay Per Click” (PPC), w którym (reklamodawca) płacisz za kliknięcie lub za wyświetlenie (CPM) reklamy.
Nie jest tajemnicą, że im bardziej trafne i ukierunkowane są obecnie Twoje kampanie sponsorowane, tym więcej zyskujesz kliknięć, co zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania lepszych wyników. Dlatego Google Ads staje się coraz bardziej popularny wśród firm ze wszystkich branż. Google Ads umożliwia tworzenie i dostarczanie dobrze kierowanych reklam (na telefon komórkowy, komputer stacjonarny lub tablet) do docelowych odbiorców. Oznacza to, że Twoja firma pojawi się na stronach wyników wyszukiwania (SERP), gdy Twoi potencjalni klienci będą szukać produktów lub usług takich jak Twoja w Google, a nawet w Mapach Google.
Terminy Google Ads, które powinieneś znać
Te warunki pomogą Ci skonfigurować, zarządzać i optymalizować reklamy Google Ads. Niektóre są specyficzne dla Google Ads, podczas gdy inne są ogólnie związane z PPC. Tak czy inaczej, musisz je znać, aby wiedzieć jak działa Google Ads i prowadzić skuteczną kampanię reklamową:
-
AdRank
Twój AdRank określa miejsce docelowe reklamy. Im wyższa wartość, tym lepszy ranking, tym bardziej widoczna będzie Twoja reklama i tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy ją klikną. Twój AdRank jest określany przez maksymalną stawkę (maks. CPC) pomnożoną przez Wynik Jakości.
- Oferta
Google Ads opiera się na systemie aukcyjnym, w którym jako reklamodawca wybierasz maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie reklamy. Im wyższa stawka, tym lepsze miejsce docelowe. Możliwe są różne rodzaje aukcji: CPC, CPM.
- CPC, czyli koszt za kliknięcie – kwota, jaką płacisz za każde kliknięcie reklamy.
- CPM, czyli koszt tysiąca – to kwota, jaką płacisz za tysiąc wyświetleń reklamy, czyli wtedy, gdy Twoja reklama wyświetli się tysiącom osób.
-
Typ kampanii
Zanim rozpoczniesz płatną kampanię Google Ads, wybierz jeden z trzech typów kampanii: sieć wyszukiwania, sieć reklamowa lub wideo.
- Reklamaw sieci wyszukiwania to reklamy tekstowe lub produktowe, które pojawiają się w SERP.
- Reklamy graficzne to zazwyczaj bannery i inne grafiki, które wyświetlają się w witrynach sieci reklamowej Google.
- Reklamy wideo mają od 5 do 15 sekund i pojawiają się w YouTube.
-
Współczynnik klikalności (CTR)
Twój CTR to liczba kliknięć reklamy w stosunku do liczby wyświetleń. Wyższy CTR oznacza reklamę wysokiej jakości, która pasuje do zamiaru wyszukiwania i jest pozycjonowana na trafne słowa kluczowe.
-
Współczynnik konwersji (TCR)
Współczynnik konwersji to liczba konwersji (zakup, przesłany formularz itp.) W porównaniu z całkowitą liczbą odwiedzin. Innymi słowy, wysoki współczynnik konwersji oznacza, że Twoje kampanie są trafne, a strona docelowa zapewnia wygodę użytkownikom.
-
Sieć reklamowa
Reklamy Google wyświetlają się na stronach wyników wyszukiwania lub w witrynach partnerskich sieci reklamowej Google (DRM). Sieć reklamowa Google to sieć witryn internetowych, które zapewniają miejsce na swoich stronach internetowych dla reklam Google. Reklamy te mogą być reklamami tekstowymi lub graficznymi i są umieszczane obok odpowiednich treści.
-
Rozszerzenia
Rozszerzenia reklam pozwalają wzbogacić reklamę o dodatkowe informacje. Przykłady możliwych rozszerzeń: rozszerzenie dodatkowych linków, przedłużenie połączenia, przedłużenie ceny, przedłużenie powiadomienia itp.
-
Słowa kluczowe
Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w pasek wyszukiwania, Google zwraca serię wyników zgodnych z intencjami osoby wyszukującej. Słowa kluczowe to słowa lub frazy, które pasują do tego, czego szuka osoba wyszukująca, i które dadzą odpowiedź na jego zapytanie. Słowa kluczowe wybierasz zgodnie z zapytaniami, na które chcesz publikować swoje reklamy. Na przykład użytkownik wpisujący „białe trampki” zobaczy wyniki od reklamodawców, którzy mają słowa kluczowe, takie jak „białe trampki” i „tenisówki”. Istnieje jeszcze coś takiego jak wykluczające słowa kluczowe. Jest to lista słów kluczowych, na których nie chcesz się pojawiać. Google zablokuje wyświetlanie reklam dla tych słów kluczowych.
-
PPC
Pay-Per-Click lub PPC to rodzaj reklamy, w której reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy. PPC nie jest specyficzne dla Google Ads, ale jest to najczęstszy rodzaj płatnej kampanii. Ważne jest, aby poznać tajniki PPC przed uruchomieniem swojej pierwszej kampanii Google Ads.
-
Wynik Jakości
Twój Wynik Jakości mierzy jakość reklamy na podstawie współczynnika klikalności (CTR), trafności słów kluczowych, jakości strony docelowej i dotychczasowych wyników w SERP. QS jest decydującym czynnikiem wpływającym na Twój AdRank.
Dlaczego warto reklamować się w Google Ads?
Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką, otrzymującą 3,5 miliarda zapytań dziennie. Nie wspominając o tym, że platforma Google Ads istnieje już od dwóch dekad, co daje jej pewien staż w dziedzinie płatnej reklamy. Google to zasób, którego ludzie na całym świecie używają do zadawania pytań, znajdowania produktów lub wyszukiwania usług. Wyszukiwarka odpowiada na nie kombinacją płatnych reklam i bezpłatnych wyników.
Pamiętaj, Twoi konkurenci zapewne korzystają z Google Ads do promowania swojej działalności. Oznacza to, że nawet jeśli zajmujesz pozycję organiczną dla określonego wyszukiwanego, Twoje wyniki wypychane są na dół strony. Wyniki konkurencji, która korzysta z Google Ads będą niestety wyżej.