Telefon, na którym widać stronę shopify
fot.unsplash.com

Zakładając swój własny sklep internetowy stanąłeś przed wyborem platformy, na której powstanie Twoja witryna e-commerce. Jest to podobne do wyboru lokalu dla sklepu stacjonarnego, gdzie musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak koszt wynajmu, ruch przechodniów, widoczność sklepu czy dojazd. W przypadku sklepu internetowego również będziesz musiał zastanowić się nad czynnikami, które mogą zaważyć na sukcesie Twojej witryny e-commerce. W tym artykule przybliżymy Ci platformy abonamentowe SaaS.

Co to jest SaaS

SaaS oznacza w języku angielskim „oprogramowanie jako usługa”. Jest to oprogramowanie, które jest hostowane i utrzymywane przez zewnętrznego dostawcę. Dostęp do tego oprogramowania można uzyskać za pośrednictwem przeglądarki internetowej bez konieczności instalacji. Zasadą rozwiązania SaaS jest gwarancja dużej stabilności. Twoja witryna e-Commerce jest stale dostępna dla Twoich klientów. Nie potrzebujesz żadnych umiejętności technicznych i możesz skupić się na swoim rzemiośle w dowolnym miejscu i czasie.

W zamian płacisz miesięczny abonament za utrzymanie sklepu, ale nie jesteś jego właścicielem. Sklepy tego typu nie potrzebują instalowania dodatków, gdyż zawierają już zazwyczaj komplet funkcji. Sklepy abonamentowe nie wymagają aktualizacji, hostingu, wtyczek czy kopii bezpieczeństwa. Koszt takiego abonamentu to od 50 zł do 300 zł miesięcznie.

Dla kogo rozwiązanie SaaS?

  • przede wszystkim dla tych co chcą, aby usługodawca zajął się wszystkim, czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.
  • jest to dobre rozwiązanie dla początkujących firm, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce
  • dla osób, które nie mają wysokiego budżetu na start
Monitor na którym widać reklamę oprogramowania SaaS
fot.unsplash.com

Zalety platform abonamentowych (SaaS)

Skonfigurowanie witryny e-Commerce za pomocą rozwiązania SaaS zajmuje mniej czasu niż wdrożenie platformy typu open-source, takich jak WooCommerce. Model SaaS zapewnia również stabilność i bezpieczeństwo, których brakuje platformom  Open-Source. Dzięki temu, że usługodawca zajmuje się wszystkimi kwestiami technicznymi, rozwiązanie SaaS pozwala skupić się na rozwoju firmy. Największe jego zalety to fakt, że:

  • możesz skorzystać z bezpłatnego okresu testowego
  • konfiguracja i wdrożenie są szybkie, a obsługa prosta i intuicyjna
  • ponosisz mniejsze wydatek na początku
  • hosting (serwer) zapewnia dostawca platformy, tak samo jak wsparcie techniczne i aktualizacje
  • możesz łatwo zintegrować się z Google Analytics, ERP, płatnościami, kurierami, porównywarkami itd.
  • dostosowanie Twojej witryny do norm prawnych leży po stronie dostawcy 

Wady platform abonamentowych (SaaS)

Za największą wadę tego rozwiązania uznaje się fakt, że nie jesteś właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go. Innymi słowy, jeżeli nie zapłacisz abonamentu, tracisz sklep. Jako, że handel nie jest do końca pewnym biznesem, może to być ogromny problem dla młodych przedsiębiorców. Inne wady to:

  • nie masz dużej możliwości zmian w szacie graficznej sklepu, a dodatkowe zmiany graficzne są bardzo kosztowne
  • ilość produktów w sklepie uzależniona jest od Twojego pakietu, a w podstawowym pakiecie jest ich mała ilość
  • musisz wykupić droższy pakiet, aby mieć dostęp do ciekawych dodatków, 
  • jesteś uzależniony od funkcjonalności platformy, nie masz możliwości ingerencji w kod własnego sklepu internetowego

Jeżeli zapoznałeś się już z rozwiązaniem typu open-source, może wydawać Ci się to bardziej opłacalną alternatywą dla rozwiązania SaaS. Jednak pamiętaj, aby przy wyborze uwzględnić wszystkie ukryte opłaty, koszty naprawy, konserwacji i utraty przychodów związanych z witryną które doświadczają przerw w świadczeniu usług. Upewnij się, że znasz pełny potencjał każdego rozwiązania, zanim podejmiesz ostateczną decyzję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here