Pod koniec każdego roku myślisz o najlepszej strategii, jaką należy przyjąć, aby wygenerować większe obroty w kolejnym roku. Naturalnie opierasz się na następnej strategii marketingowej, którą zastosujesz dla swojej firmy. Pytanie, które często zadajesz sobie w takim momencie to jak najlepiej włączyć Facebooka do swojej strategii marketingowej. Podpowiadamy.
Od jakiegoś czasu masz stronę na Facebooku dla swojej firmy, ponieważ zrozumiałeś, jak ważne jest posiadanie takiej strony dla firmy. Wpisujesz zdjęcia ostatniego zwycięzcy Twojej gry, aktualnej promocji lub nowego produktu, który właśnie wprowadziłeś. Ale co, jeżeli Twoja społeczność nie rozwija się, zaangażowanie (słynny zasięg) jest w stagnacji, a przede wszystkim absolutnie nie dostrzegasz zwrotu z inwestycji w swoje działania?
4 kroki, które pomogą Ci lepiej określić zainteresowanie Facebooka Twoją strategią marketingową:
Krok 1: Określ odpowiednie cele
Dziś rano, bardzo entuzjastycznie, menedżer społeczności lub asystent ds. Marketingu z dumą ogłasza Ci „ Spójrz, mamy 50 polubień postu wysłanego wczoraj na naszej stronie na Facebooku!”. Przez chwilę bierzesz udział w nastrojowej radości, po czym wracasz do swojego biurka i zadajesz sobie pytanie „ co z tego, 50 lajków jest dobre? Co z tego będę miał w biznesie?”.
Masz rację! Aby ocenić swoje działania w mediach społecznościowych, musisz określić cele, najlepiej SMART, które będą współgrać z Twoimi ogólnymi celami marketingowymi. Czy Twoim celem marketingowym jest:
- zwiększyć rozgłos swojej firmy?
- zwiększyć sprzedaż w określonym segmencie?
- poprawić satysfakcję klientów?
- generować nowe leady ?
W zależności od udzielonej odpowiedzi zrealizujesz konkretne działania: uruchomienie produktu, media plan, marketing uliczny, akcje specjalne, katalog, usprawnienie programu lojalnościowego … Cóż, odpowiedź na poprzednie pytanie powinna mieć również odbicie w twoich działaniach na Facebooku!
Jeżeli Twoim celem na kolejny roku będzie zwiększenie sprzedaży Twojego produktu o 5%, to będzie musiał polegać na Facebooku, aby przyciągnąć internautów do swoich kanałów cyfrowych (strona internetowa, blog). Pomoże Ci to zbudować lub zwiększyć swoją publiczność i poprawi ruch oraz zwiększy współczynnik konwersji z prostych odwiedzających do potencjalnych klientów.
Krok 2: Polegaj na KPI
W zależności od celu, będziesz realizować różne działania marketingowe. Ważne jest, abyś odwoływał się do kluczowych wskaźników wydajności (KPI z ang. Key Performance Indicator), aby zmierzyć skuteczność swojej strategii marketinguinternetowego.
Jaki jest Twój aktualny CTR (liczba kliknięć, do których udało się dotrzeć)? Czy wizyty wynikające z tych kliknięć generują konwersje (CRO) w Twojej witrynie? Jaki powinien być Twój CTR na Facebooku, aby osiągnąć cele konwersji? To tylko próbka pytań, które musisz sobie zadać w kontekście celu na Facebooku, ale jest to kluczowy krok, aby dowiedzieć się, czy to, co robisz, działa czy też nie.
Celem KPI jest posiadanie precyzyjnych wskaźników tego, co działa, co należy porzucić lub co należy zoptymalizować.
Uważaj, polubienia lub zaangażowanie nie oznaczają klientów!
Krok 3: Zoptymalizuj swoją stronę biznesową na Facebooku
Aby rozpocząć, upewnij się, że Twoja strona biznesowa na Facebooku jest dobrze zoptymalizowana! Oto kilka rzeczy do sprawdzenia:
- Twoje zdjęcie profilowe – czy jest rozpoznawalne i czy reprezentuje Twoją markę?
- Zdjęcie w tle (nagłówek) – czy różni się w zależności od wiadomości?
- Czy Twoje zdjęcie w tle (nagłówek) jest zgodne z zasadami publikowania?
- Czy sekcja „Informacje” jest zoptymalizowana?
Optymalizując swojego Facbooka, przede wszystkim musisz zadbać o sekcję “Informacje o firmie”. Jest to bardzo ważne, gdyż ta przestrzeń pozwala w kilku słowach opisać Twoją aktywność swoim odbiorcom, ale także Facebookowi. Rzeczywiście, algorytm Facebooka wykorzysta te informacje, aby znaleźć odpowiednich użytkowników dla Twojej firmy. Dlatego użyj głównych słów kluczowych z Twojej branży, aby poprawić swoje wyniki. Poświęć również czas na podanie wszystkich niezbędnych informacji, aby potencjalny klient mógł się z tobą skontaktować w razie potrzeby: telefon, e-mail, adres, godziny otwarcia. Oczywiście umieść adres URL swojej witryny, aby umożliwić użytkownikom Internetu dalsze poszukiwania.
Krok 4: Zrozum miejsce Facebooka w swojej strategii marketingowej
Wśród firm, które głośno deklarują „bycie online”, jednym z najczęstszych błędów jest wykorzystanie Facebooka jako podstawy strategii internetowej.
Facebook jest z pewnością ważnym elementem Twojej strategii marketingowej, ale aby był skuteczny, musi być częścią strategii omnichannel. Zrozum, że Facebook musi współpracować z Twoimi innymi kanałami pozyskiwania klientów (strona internetowa, blog, Instagram, LinkedIn i inne portale społecznościowe). Gdybyś miał zapamiętać jedną rzecz z tego artykułu, byłoby to zdanie: Facebook jest konieczny, ale niewystarczający. Służy do promowania Twoich treści tworzonych na własnych kanałach cyfrowych (strona internetowa, blog), to tylko działanie, które przyczynia się do sukcesu Twojej strategii.
Jak najlepiej zintegrować Facebooka ze strategią marketingową ?
Odpowiedź: Poprzez dystrybucję treści, które zainteresują Twoją grupę docelową! Ale co ich interesuje? Skoncentruj się na rozwiązaniu ich problemów, a nie na kolejnych informacjach handlowych o Twoim produkcie. Prawidłowe dawkowanie to 20% dla Twoich produktów/usług i 80% dla Twoich klientów.
Przykład: Pracujesz przy dekoracjach wnętrz i do tej pory publikowałeś zdjęcia swoich ostatnich produktów. Następnym Twoim krokiem powinno być napisać artykuł na blogu, który rozwiązałby problemy Twoich potencjalnych klientów np. „4 wskazówki, jak wysublimować swoje wnętrze”. Postrzeganie potencjalnego klienta będzie wtedy zupełnie inne. Jest to zatem siła dla Twojej przyszłej strategii marketingowej prowadzonej w Internecie.
Dostosuj zatem metody komunikacji do używanego kanału. Na przykład Instagram bardzo dobrze nadaje się do rozwoju wizerunku Twojej marki. LinkedIn, aby podzielić się swoją profesjonalną wiedzą, Facebook jako konsensus między nimi.
Facebook pozostaje jedną z najbardziej pożądanych sieci społecznościowych, która zapewnia wyniki sprzedaży. Aby to osiągnąć, należy skutecznie określić swoje cele, zdefiniować wskaźniki KPI, które pozwalają śledzić swoje wysiłki i mądrze zoptymalizować swoją stronę firmową. Ale najważniejszą rzeczą dla Ciebie będzie wykorzystanie Facebooka do tego, czym jest: sposobem dystrybucji treści zorientowanym na problematykę Twoich potencjalnych klientów!