Założenie sklepu internetowego to świetny sposób na swój własny biznes, a tym bardziej, że obecnie sam proces jest przystępny i o wiele łatwiejszy niż jeszcze kilka lat temu. Dzięki różnym, rozbudowanym, platformom, witryny e-commerce są dostosowane do naszych produktów i potrzeb. Zanim jednak zaczniesz działać, przeczytaj co powinieneś zrobić, aby cieszyć się dobrze prosperującym sklepem internetowym.
Jaki typ strony wybrać?
To jaki sklep internetowy założysz zależy od Twoich potrzeb. W zależności od różnych kryteriów, takich jak docelowa klientela, budżet lub nawet dostępny czas, masz do wyboru kilka rozwiązań. Możesz zdecydować się na przykład na:
- prawdziwy sklep internetowy lub witryna e-commerce, dostępna dla wszystkich, która umożliwia klientom kupowanie i płacenie bezpośrednio w Internecie
- ekstranet dla Twoich klientów, czyli strona z bezpiecznym dostępem, zarezerwowana dla Twoich klientów, z możliwością prezentacji Twojego katalogu, Twoich ofert handlowych i przyjmowania zamówień
- witryna typu „showcase” , która przedstawia różne oferowane produkty lub usługi, bez możliwości dokonywania zakupów online
- strona w sieci społecznościowej, takiej jak Facebook, służąca do promowania Twoich produktów lub usług. Oczywiście możliwe jest połączenie sklepu internetowego lub witryny prezentacyjnej z obecnością w sieciach społecznościowych.
W tym artykule skupimy się na prawdziwym sklepie internetowym.
Jakie rozwiązanie wybrać przy tworzeniu Twojego sklepu?
Aby rozpocząć sprzedaż online, potrzebujesz najpierw witryny sprzedawcy. Aby stworzyć sklep internetowy, masz kilka możliwości. 3 główne typy rozwiązań to:
- korzystanie z istniejącej platformy sprzedażowej, na której możliwe jest otwarcie swojego konta. Są to Platformy Open-Source czyli PrestaShop, Magento i WooCommerce.
- wynajem hostowanego rozwiązania handlu elektronicznego, zwanego również „SaaS”, od wyspecjalizowanego dostawcy. Platformy abonamentowe (SaaS) to Shoper, Shoplo czy Shopify
- stworzenie strony od A do Z, całkowicie spersonalizowanej, zrealizowanej przez dewelopera lub agencję internetową. Możliwe jest również stworzenie witryny z systemem zarządzania treścią typu open source (lub CMS), której kod źródłowy jest udostępniany publicznie. Ale ta opcja wymaga wiedzy technicznej i zarządzania hostingiem Twojej witryny.
Jaką nazwę nadać?
Każdą witrynę internetową identyfikujemy za pomocą nazwy domeny. Zakup nazwy domeny odbywa się za pośrednictwem rejestratora. Zaleca się przynajmniej zarejestrowanie wybranej nazwy domeny w krajowym rozszerzeniu (nazwa domeny .pl dla Polski) oraz w .com (rozszerzenie ogólne). Wybór domeny to bardzo odpowiedzialna sprawa, bo źle dobrana nazwa sklepu może Ci zaszkodzić.
Towar i wysyłka
Nie tylko ważne jest co będziesz sprzedawał, ale też cała logistyka. Sklep internetowy to przede wszystkim pakowanie i wysyłanie zamówień do klientów. Już na początku musisz znaleźć model biznesowy, który najbardziej Ci odpowiada, spośród tych 3:
- Kupuj hurtowo, aby sprzedawać w małych ilościach, tj. zostań sprzedawcą
- Zostań hurtownikiem, czyli sprzedawaj w dużych ilościach
- Otwórz sklep dropshipping, tj. sprzedawaj produkty bez ich kupowania (a zatem konieczności zarządzania powiązanymi zapasami)
Jest rzeczą oczywistą, że jeśli masz niewielkie oszczędności lub nie masz ich wcale, musisz podejść do trzeciego rozwiązania, to znaczy skorzystać z dropshippingu. Natomiast jeżeli masz budżet na towar, to więcej zarobisz kupując towar na własność po cenach hurtowych. Na początku może uda ci się realizować zamówienia w piwnicy, a z czasem rozwoju sklepu będziesz musiał pomyśleć o partnerze 3PL. Zarówno dropshipping jak i 3PL mają swoje wady i zalety. Wybierz opcję, która pasuje Ci najlepiej.
Kroki do podjęcia
Przed utworzeniem i otwarciem sklepu internetowego będziesz musiał wykonać kilka czynności. Niektóre procedury będą związane z czysto administracyjnymi sprawami, inne będą służyć głównie do weryfikacji przyszłego pomysłu. Musisz pomyśleć o wszystkich kwestiach prawnych i finansowych. Regulaminy, RODO, rozliczenia…zadbaj o wszystko, aby uniknąć kłopotów w przyszłości.
Jakie rozwiązanie płatnicze do zaoferowania?
Istnieje wiele metod płatności, które możesz zaoferować swoim klientom, na przykład w zależności od produktów lub usług. Jeśli kierujesz swoją ofertę na rynek międzynarodowy, możesz wybrać metody płatności często używane w danych krajach. Możliwe jest oczywiście łączenie różnych rozwiązań płatniczych, na przykład:
- karta kredytowa
- rachunek
- przelew bankowy lub pocztowy
- wirtualne portfele, takie jak Paypal czy PayU
- karty przedpłacone
Ważne, żeby Twój sklep oferował możliwie najwięcej form płatności. Wygoda klientów = większa sprzedaż.
Strategia marketingowa
Konkurencja w świecie Internetu jest ogromna. Aby Twój sklep odniósł sukces, musisz koniecznie zaplanować swoje działania marketingowe. Zaplanuj swoją strategię słów kluczowych, promocję w sieciach społecznościowych, a także wszelkie płatne reklamy. Masz wiele możliwości, aby promować swój sklep internetowy. Ułóż plan i działaj.
Jeżeli dotarłeś do końca tego artykułu to zapewne naszły Cię w tej chwili wątpliwości. Czy faktycznie otwarcie własnego sklepu internetowego jest takie proste? Owszem. Chociaż jest wiele kroków, które należy wykonać, aby Twój sklep powstał, to musisz to zrobić tylko raz, a następnie zająć się już tylko sprzedażą i marketingiem. Posiadanie własnego sklepu ma wiele zalet. Dodatkowo zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów np. w dziedzinie marketingu internetowego, a zwłaszcza uzyskać wsparcie na samym początku.