Koperta i biała kartka
fot.unsplash.com

Podobnie jak dobry thriller lub esej filozoficzny, decydujące jest ostatnie zdanie listu motywacyjnego. Rzeczywiście, to ona nadaje ton i pozostawia czytelnikowi dobrą – lub gorszą – nutę. Więc jak napisać list motywacyjny, żeby zachęcić rekruterów do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną? O czym należy pamiętać i jakich błędów należy unikać?

Przede wszystkim musisz zrozumieć jaki jest cel pisania listów motywacyjnych. Dzięki temu będziesz wiedział jaki cel chcesz osiągnąć dzięki swojemu listowi.

Po co tak naprawdę jest list motywacyjny?

Jaki jest sens pisania listu motywacyjnego? Po prostu dlatego, że między dwoma kandydatami o tym samym CV rekruter wybierze rozmowę kwalifikacyjną z tym, który starał się napisać list motywacyjny. List motywacyjny jest idealny, aby pokazać, że jesteś idealną osobą do zatrudnienia. A idealnym kandydatem, oprócz właściwego doświadczenia i umiejętności, jest ten, kto interesuje się firmą, chce inwestować i przyczyniać się do jej rozwoju.

W liście motywacyjnym możesz pokazać rekruterowi, że znasz firmę, do której rekrutujesz, i że zadbałeś o poznanie jej podstawowej działalności. Samo to już wiele mówi o Twoim poziomie motywacji w porównaniu z kandydatem, który właśnie przeczytał opis stanowiska.

Napis z różowych karteczek "Motivation"
fot.pexels.com

Potwierdź swoją osobowość

Główną zaletą listu motywacyjnego jest to, że możesz humanizować swój profil. CV odzwierciedla szereg doświadczeń i umiejętności, ale nie identyfikuje Twojej osobowości. Trzeba przyznać, że rozmowa kwalifikacyjna ma dokładnie zidentyfikować tę osobowość, ale na dziesięć rozmów kwalifikacyjnych będzie 100 aplikacji. Więc nie chcesz czekać na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, aby pokazać, że jesteś miły i interesujący. Dzięki listowi motywacyjnemu możesz pokazać, że posiadasz umiejętności lubiane przez rekrutera, takie jak umiejętność rozwiązywania problemów, entuzjazm lub talent do adaptacji. Innymi słowy, twoje umiejętności miękkie. Pamiętaj, aby umieścić je w kontekście, wyjaśniając, w jakich sytuacjach je rozwinąłeś.

Jak dobrze napisać list motywacyjny

Żeby napisać dobry list motywacyjny przestrzegaj kilku zasad:

1. Bądź oryginalny

Oryginalność jest jednym z kluczy do wyróżnienia się jako kandydat. Niezależnie od tego, czy chodzi o wstęp, trzon listu, czy ostatnie zdanie, zawsze faworyzuj zdania, które pochodzą od ciebie i tylko od ciebie. Większość listów motywacyjnych nie jest dokładnie czytana, ponieważ były kopiowane. Pisząc własne treści, demonstrujesz wyjątkowość i wyróżniasz się . Ale uwaga, pamiętaj, że oryginalność nie oznacza ekstrawagancji. Chodzi o to, aby żeby zaciekawić odbiorcę na tyle, aby chciał dowiedzieć się o Tobie więcej i z Tobą skontaktować.

2. Zadbaj o formę

Sposób pisania listu motywacyjnego ewoluował przez lata. Chociaż forma nie uległa aż takiej zmianie, list motywacyjny nie jest już uwięziony w literackim kanonie. Nadęte, przesadne i gotowe zdania nie mają już swojego miejsca. Pamiętaj, aby zachować umiar. Unikaj zbyt miękkich formuł, takich jak:

„Dziękuję za zainteresowanie moją aplikacją i mam nadzieję, że przekonałem Cię, że jestem świetnym kandydatem na to stanowisko. Oczekuję na kontakt z Państwa strony…”

Oraz tych zbyt sztywnych:

„Pozostaję do Państwa dyspozycji i proszę przyjąć moje pełne szacunku pozdrowienia”.

I odrzuć zwroty, które zdradzają brak pewności siebie:

„W nadziei, że otrzymam od Państwa informację zwrotną, pozostaję do Państwa dyspozycji, aby omówić osobiście moje motywacje na to stanowisko”.

Wskazówki: we wszystkich przypadkach unikaj widocznych i recenzowanych wyrażeń i skomplikowanych zdań. Preferuj krótkie zdania, które od razu przechodzą do sedna i faworyzują czas teraźniejszy.

Laptop i kartka z napisem "Aplication"
fot.unsplash.com

3. Pokaż, że zrozumiałeś problemy i że trzymasz się wartości

List motywacyjny pozwala pokazać, że rozumiesz problemy, z którymi boryka się dana firma, co jest źródłem tworzenia każdego miejsca pracy. Gdy firma decyduje się na otwarcie stanowiska, to potrzebuje osoby zdolnej do rozwiązania problemu (zwiększenie obrotów, komunikacja, stworzenie strony internetowe itp.). Wiedza o problemie do rozwiązania i pokazanie, że umiesz go rozwiązać, z pewnością wzbudzi ciekawość. Rekruterzy poszukują kandydatów zdolnych do integracji z kulturą korporacyjną i wartościami i będą woleli zatrudnić osobę, która podziela te same wartości.

List motywacyjny to Twoja historia, a nie jest tajemnicą, że dziś sprzedają się historie. Storytelling pozwala wzbudzić emocje konsumentów i przekazać wartości. Ty też możesz opowiedzieć swoją historię w liście motywacyjnym. Czy to w prezentacji swojego projektu zawodowego czy w wyjaśnieniu swoich doświadczeń zawodowych, pamiętaj, aby mówić o sobie, swoich celach, sukcesach, porażkach czy wartościach.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here