Certyfikacja w zakresie logistyki dystrybucji i logistyki kontraktowej opiera się na zaufaniu kontrahentom i działom łańcucha dostaw swoich klientów. Skutkuje to różnymi metodami certyfikacji.
Firmy logistyczne są przede wszystkim ukierunkowane na certyfikację usług, nieco mniej na certyfikaty ISO (9001 i/lub 14001), a jeszcze rzadziej na certyfikację IFS lub BRC. Logistyka kontraktowa coraz częściej zwraca się o certyfikację ISO, która jest bardziej zgodna z kontrahentami. Jednak niektórzy wybierają certyfikację usług, aby wpłynąć na podejście do wydajności operacyjnej.
Certyfikaty jakościowe a logistyka
Certyfikaty ISO opierają się na międzynarodowych standardach, które określają wymagania organizacyjne w celu zapewnienia poziomu jakości (9001) lub poziomu poszanowania środowiska(14001). Zadaniem logistyki ubiegającej się o certyfikat ISO jest dostosowanie swojej organizacji do tych wymagań. Wszystkie wymagania tych norm muszą być spełnione. Nawet jeśli niektóre z nich są mało interesujące z punktu widzenia wydajności operacyjnej i satysfakcji klienta. Certyfikaty IFS lub BRC opierają się na prywatnych standardach, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa żywności w certyfikowanych działaniach. Te certyfikaty działają jak certyfikaty ISO.
Certyfikaty specyficzne dla każdej firmy
Certyfikat są zorganizowane wokół zobowiązań serwisowych, które precyzyjnie opisują usługi świadczone klientom oraz ustalenia organizacyjne umożliwiające osiągnięcie pożądanego poziomu usług. Zobowiązania do świadczenia usług są uzupełniane wskaźnikami wydajności. Certyfikacja jest przyznawana, gdy istnieje wystarczająca zgodność między tryptykiem zobowiązań serwisowych (pożądana jakość) – wskaźniki wydajności (mierzona jakość) – satysfakcja klienta (postrzegana jakość).

Najpopularniejsze certyfikaty w logistyce
Firmy z branży logistycznej najczęściej posiadają certyfikat ISO 28000 oraz specjalistyczne certyfikaty, które umożliwiają realizację określonych działań. Najpopularniejszy jest HACCP, wymagany przy transporcie i składowaniu żywności. Popularny jest także certyfikat GMP+B4.1, który określa wymagania dla transportu pasz zwierzęcych. Pozostałe, najczęściej posiadane przez firmy logistyczne, certyfikaty to SQAS, stosowany w branży chemicznej oraz IFS Logistics związany z przemysłem spożywczym. Ponadto firmy chwalą się również takimi certyfikatami jak C-TPAT, GDP, IRIS, FOG, SVHC czy TCC.
Czy warto posiadać certyfikat
Firmy, które mogą poszczycić się certyfikatów mają większy prestiż i wyróżniają się wśród konkurencji? Właściwie to obecnie klienci mają większą świadomość. Dotyczy to także relacji biznesowych, a certyfikaty stanowią gwarancję wysokich standardów danego usługodawcy. Dlatego powinieneś zadbać o certyfikaty dla swojej firmy logistycznej, transportowej czy magazynowej. Obecnie jest to bardziej standard niż prestiż. Kontrahenci wolą współpracować z przedsiębiorstwami posiadającymi renomowane certyfikaty, gdyż to daje im pewność co do jakości usług. Chociaż firmy muszą włożyć wiele wysiłku, aby spełnić określone standardy i uzyskać certyfikat, to ostatecznie zyskują na tym zarówno one, jak i ich klienci.