Aby szczegółowo rozszyfrować swoje środowisko zawodowe i przyjąć zaadaptowane zachowanie, inteligencja emocjonalna oferuje klucze, których klasyczny intelekt nie może zapewnić. W zarządzaniu ta inteligencja emocjonalna umożliwia uczciwe i autentyczne relacje z pracownikami.
Menedżerowie muszą stawić czoła coraz bardziej złożonym sytuacjom. I niestety, prosta mobilizacja ich wiedzy nie pozwala im zawsze zrozumieć wszystkich wymiarów problemu. Inteligencja emocjonalna umożliwia mobilizację zasobów wewnętrznych, nie tylko do przyjęcia odpowiedniego zachowania w każdej sytuacji, dzięki dobrej samokontroli i rozwiniętej empatii, ale także dostęp do sposobów rozumowania wiedzy teoretycznej do oferują prawdziwie innowacyjne rozwiązania.
Co to jest inteligencja emocjonalna?
Blisko pojęcia inteligencji społecznej, inteligencja emocjonalna to umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami i rozumienia emocji innych – innymi słowy „okazywania empatii” – w celu odpowiedniej komunikacji i nawiązywania trwałej relacji z innymi.
Inteligencja emocjonalna i zarządzanie
Osoby o wysokiej inteligencji poznawczej wiedzą, jak rozpoznawać swoje emocje, potrafią zidentyfikować sposób ich pracy i kontrolować je, ale są również w pełni świadome tego, jak mogą one wpływać na innych. Jeśli chodzi o dobrych managerów, inteligencja emocjonalna jest jedną z ich głównych cech.
Kiedy wiesz, jak rozpoznawać, kontrolować i mądrze wykorzystywać swoje emocje, komunikacja i relacje ze współpracownikami stają się płynne. Ponadto, będąc w pełni świadomym tego, co druga osoba może poczuć w obliczu określonej emocji lub działania, łatwiej zarządzać Ci zespołem i tworzyć dobre komunikaty. Każdy dobry menedżer będzie wiedział, jak dostosowywać się do każdej sytuacji, sprawiając, że jego styl zarządzania jest skuteczny i życzliwy. A jego zespół szczęśliwy w pracy.
Pracuj nad swoją inteligencją emocjonalną
Podobnie jak w przypadku każdej umiejętności, nie wszyscy jesteśmy równi pod względem inteligencji, czy to logiczno-matematycznej, przestrzennej, interpersonalnej, społecznej, czy nawet emocjonalnej. Jednak w ten sam sposób, w jaki wzmacniamy naszą pamięć różnymi ćwiczeniami, tak też można rozwijać swoje zdolności poznawcze poprzez pracę nad samym sobą. Poznaj 5 kluczowych elementów inteligencji emocjonalnej:
Świadomość tego, jak to działa
Dobry manager potrafi zidentyfikować własne emocje i to, co każdy z nich może wywołać w innych.
Samokontrola
Posiada zdolność kontrolowania i kierowania emocji, aby nie dać się przytłoczyć, zwłaszcza stresowi. Czy przy podejmowaniu decyzji – pochopne zachowanie rzadko prowadzi daleko; zarządzanie pracownikami – gorące reakcje mogą mieć katastrofalne skutki itp. Wszystko to obejmuje między innymi poznanie własnych wartości, zaakceptowanie swoich błędów i uznanie swojego udziału w odpowiedzialności.
Motywacja
Oznacza to, że manager jest potężnym silnikiem, filarem inteligencji emocjonalnej, która oferuje zdolność precyzyjnego wyznaczania tego, co w nas rezonuje i daje nam energię do dalszego podążania w kierunku wyznaczonych celów.
Empatia
To główny filar inteligencji emocjonalnej oferujący lepsze poznanie siebie i innych w celu pozytywnej, troskliwej i skutecznej komunikacji. Empatia to umiejętność słuchania rozmówcy w celu rozpoznania i zrozumienia jego uczuć i emocji. W pewnym sensie, rozwój tej cechy. Pozwoli Ci ona postawić się w sytuacji swojego rozmówcy (nawet jeśli nigdy nie możesz całkowicie postawić się w czyimś miejscu) i sprawić, by poczuł, że jesteś w pełni dostępny i słuchasz go. Ci, którzy doskonale opanują te techniki, dosłownie potrafią zsynchronizować się ze swoim rozmówcą i prawdziwie stać się ich emocjonalnym odbiciem, nie tracąc świadomości własnego ja.
Towarzyskość
Niezbędna cecha, aby czuć się swobodnie z innymi i znać zasady budowania relacji z innymi. Komunikacja interpersonalna jest podstawą wszelkich relacji międzyludzkich, niezbędnych do życia w społeczeństwie. Jest to interakcja między co najmniej 2 osobami wchodzącymi w związek w celu wymiany informacji, emocji itp. Przekazuj, udostępniaj, mów, przeformułuj, wyjaśniaj, stawiaj się na poziomie rozmówcy. Upewnij się, że dobrze usłyszał i zrozumiał. To jest istota komunikacji międzyludzkiej.
Zidentyfikuj swoje emocje, aby lepiej je skierować
Tylko 1 na 3 osoby jest w stanie precyzyjnie zidentyfikować emocje, które przez nią przebiegają. Aby jednak zrozumieć, jak to działa, trzeba wiedzieć, jak rozpoznać przytłaczające nas emocje, wysłuchać ich, a następnie rozszyfrować, jakie podstawowe potrzeby je wyzwalają. Tylko wtedy będzie można je skierować i nie dać się przytłoczyć ich przepływowi. Pogłębianie relacji z samym sobą pozwala nam zrozumieć nasze emocje i prawidłowo je interpretować. Ogólnie na nasze działania wpływa 6 głównych emocji, a jest to strach, gniew, smutek, wstręt, zaskoczenie i oczywiście radość. Emocje te potrafią się mieszać. Ludzie często też źle impretują swoje emocje myląc np. strach z zaskoczeniem czy gniewem. Znajomość swoich emocji pozwala nie tylko lepiej zrozumieć siebie, ale także skupić się na sobie i dostosować się do siebie. Prawdziwy klucz do pogodnych i trwałych relacji z innymi!