SEM odnosi się do wszystkich działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, a także w sieciach społecznościowych. Celem SEM jest zwiększenie liczby kontaktów użytkowników Internetu z Twoją marką lub produktami w celu przekształcenia ich w klientów.
Definicja
SEM to skrót od Search Engine Marketing, który obejmuje działania SEO i SEA pomagające wyszukiwarkom takim jak Google, Bing i Yahoo! znaleźć i ocenić stronę internetową. W prostym rozumieniu SEM to rzeczy, które możesz zrobić, aby Twoja witryna wyświetlała się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Zasadniczo istnieją trzy sposoby korzystania z SEM:
- SEO (Search Engine Optimization) dla bezpłatnych wyników wyszukiwania. SEO to metoda, która wykorzystuje różne techniki, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć zawartość Twojej witryny i stron internetowych, aby można było je zaoferować użytkownikom Internetu. Techniki te obejmują takie rzeczy, jak używanie tytułów, słów kluczowych i opisów w metatagach strony internetowej, pisanie odpowiednich treści na dany temat, używanie różnych tagów nagłówka oraz tworzenie linków.
- SEA (płatny marketing w wyszukiwarkach): reklama SEA, która często opiera się na PPC (pay per click), polega na płaceniu za wyszukiwarki, które wyświetlają promocję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania lub obok nich. Na przykład program Google Ads wyświetli Twoją reklamę na górze lub na dole strony wyników wyszukiwania (miejsce docelowe zależy od wielu czynników, w tym słów kluczowych i jakości reklamy). Google będzie również wyświetlać Twoje reklamy w witrynach internetowych za pomocą programu Adsense. Istnieją inne rodzaje marketingu PPC, takie jak reklamy na Facebooku. W reklamie PPC płacisz za każdym razem, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę. Płatne wyszukiwanie różni się od bezpłatnych wyników wyszukiwania tym, że płacisz za wyświetlanie swojej witryny lub oferty wyżej w wynikach wyszukiwania.
- SMO (optymalizacja w mediach społecznościowych): chodzi o wykorzystanie sieci społecznościowych, aby dotrzeć do klientów (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube…) Celem SMO jest generowanie ruchu na swojej stronie internetowej za pomocą różnych platform społecznościowych. Można to zrobić, tworząc interakcje z docelowymi odbiorcami lub opracowując kampanie reklamowe.
![Kolorowy napis Google](https://2becreative.pl/wp-content/uploads/2021/02/sem-1.jpg)
Co jest najlepsze?
Wiele osób zna różnicę między bezpłatnymi a płatnymi reklamami i często stawia na pierwszym miejscu opcje bezpłatnych wyników wyszukiwania. Nie jest to nielogiczne, biorąc pod uwagę, że Google na pierwszych pozycjach będzie faworyzować wyświetlanie najistotniejszych treści dla użytkowników Internetu. Z drugiej strony, jeśli Twoja witryna ma niską widoczność, dzięki płatnej opcji możesz mieć większe szanse na szybkie wygenerowanie biznesu. W tym wypadku korzystanie z płatnego wyszukiwania, aby być widocznym, może się opłacać. Ponieważ PPC kosztuje, możesz rozważyć użycie go do produktów, które sprzedajesz, zamiast promować bezpłatną ofertę lub swój blog. To powiedziawszy, wiele osób z powodzeniem wykorzystuje marketing PPC do promowania ofert i treści, które pomagają generować leady. Niezależnie od tego, czy korzystasz z PPC, czy nie, powinieneś używać taktyk SEO. Zajmie to trochę czasu, ale pozwoli Ci zbudować długoterminową podstawę dla Twojej witryny.
Jak wykorzystać SEM w swojej firmie?
SEO
Chociaż nie chcesz polegać wyłącznie na wyszukiwarkach, aby przyciągać klientów, nie powinieneś też ich ignorować. Organiczne strategie SEO są bezpłatne (pod względem kosztów finansowych), a wyszukiwarki zawsze indeksują i klasyfikują witryny. Dlatego nie zaszkodzi pomóc im znaleźć twoje. Pierwszym krokiem jest użycie tytułów, słów kluczowych i opisów odpowiednich dla stron Twojej witryny. To właśnie czytają wyszukiwarki, aby poznać i pozycjonować Twoją witrynę.
Ranking serwisu internetowego nie zależy wyłącznie od jego zawartości i tematyce publikowanych treści. Google, najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka, korzysta z wielu innych czynników w celu uszeregowania witryn. Czynniki, takie jak Twoja aktywność w mediach społecznościowych czy pojawianie się w innych witrynach w ramach wywiadów lub artykułów gościnnych, zwiększają Twój poziom zaufania i widoczności w oczach Google.
Nie próbuj jednak oszukiwać systemu technikami, które są uważane za czarny kapelusz, czyli oszukiwanie algorytmów wyszukiwarek czy stosowanie automatyzacji do pozyskiwania treści i linków na masową skalę. Takie działania są nieetyczne, a Google w szczególności stara się je powstrzymać. Mogą one zaszkodzić twojej pozycji. Upewnij się więc, że rozumiesz SEO, zanim użyjesz go w swojej strategii marketingowej w wyszukiwarkach.
Płatne wyszukiwanie (SEA)
Zaletą płatnego wyszukiwania jest to, że Twoja witryna może pojawiać się na kilku pierwszych stronach. SEA zwiększa Twoją widoczność w Google i innych wyszukiwarkach. Jednak pojawienie się to tylko część procesu. Musisz stworzyć i skonfigurować swoją reklamę, która nie tylko prowadzi do kliknięć, ale także prowadzi do sprzedaży lub czegokolwiek innego. Jeśli nie wiesz, co robisz, możesz napisać reklamę, która przyciągnie ludzi i kliknięcia, ale nie osiągniesz żadnej sprzedaży. Ponieważ płacisz za kliknięcie, a liczba kliknięć szybko się kumuluje, możesz stracić pieniądze. Na przykład, jeśli zapłacisz 50 groszy za kliknięcie, a 100 osób kliknie reklamę dziennie, będzie to kosztować 50 złotych za dzień. Jeśli pozwolisz wyświetlać reklamę przez miesiąc, zapłacisz 1500 złotych za te kliknięcia. Celem jest upewnienie się, że płatne reklamy nie tylko przyciągają kliknięcia, ale przekształcają je w przychody.
![Lista wyszukiwania w google.](https://2becreative.pl/wp-content/uploads/2021/02/sem.jpg)
Podsumowując: SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, łączy wszystkie techniki, które umożliwiają lepsze wyszukanie Twojej witryny w wyszukiwarce. SEM składa się z SEO (optymalizacja wyszukiwarek), SEA (reklama w wyszukiwarkach) i SMO (optymalizacja sieci społecznościowych).