Co to jest marketing relacji

Prowadzenie działań marketingowych ma znaczenie nie tylko w krótkim czasie, gdy istnieje potrzeba spełnienia określonego celu sprzedażowego. Większe korzyści może przynieść pozyskanie grupy klientów, którzy będą powracać i regularnie korzystać z usług firmy. Jest to trudniejsze do osiągnięcia, zadanie można sobie jednak ułatwić poprzez wykorzystanie marketingu relacji.

Długotrwałe relacje z odbiorcami

Marketing relacji jest narzędziem obejmującym budowanie długotrwałych relacji z klientem. Polega na poznaniu osób korzystających z usług firmy i zrozumieniu ich potrzeb w większym zakresie niż podczas prowadzenia tradycyjnych działań reklamowych. Celem jest zbudowanie i utrzymanie stałej grupy klientów, zamiast ciągłego poszukiwania nowych odbiorców. Powracający klient jest bardziej przewidywalny podczas zakupów i może polecać inne osoby z uwagi na przywiązanie do marki. Dlatego marketing relacji prowadzony w dłuższym czasie jest tańszy niż stosowanie marketingu transakcyjnego.

Budowanie wizerunku firmy

Relacja z klientem, która ma być długotrwała, wymaga budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Odbiorca może wtedy nabrać zaufania do firmy jako do podmiotu uczciwie traktującego zarówno swoich klientów, jak i pracowników. Jednym ze skutecznych sposobów przekonania do swoich usług jest pokazanie, że firma nie ma tajemnic i nie izoluje się nadmiernie od swoich odbiorców.

W tym celu należy tworzyć materiały marketingowe bez nieprecyzyjnych określeń, które mogą być potraktowane przez klientów jako wprowadzające w błąd. Bardzo ważne są regularne działania w mediach społecznościowych i budowanie treści, w których firma zwraca się bezpośrednio do klienta. Doskonałym rozwiązaniem jest też komunikacja indywidualna, która polega na wysyłaniu treści spersonalizowanych. Dzięki temu można zaproponować odbiorcom bardziej trafną ofertę, co spowoduje wyróżnienie na tle konkurencji bez potrzeby ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Szerokie wsparcie konsultantów

Wsparciem w budowaniu wartościowej relacji powinna być wysoka jakość obsługi klienta. Odbiorca ma bezpośredni kontakt z konsultantem, który powinien przestrzegać procedur uwzględniających marketing relacji. Należy zwrócić szczególną uwagę na jak najszerszą dostępność konsultantów, najlepiej w ciągu całej doby. Nie zawsze będzie to możliwe, bo wymaga znacznych środków finansowych. W każdym przypadku można jednak rozszerzyć godziny pracy działu obsługi klienta i zapewnić obsługę najbardziej wygodnych kanałów komunikacji.

Nowoczesne kanały komunikacji

Podstawowe metody polegające na kontakcie telefonicznym lub wysyłaniu wiadomości e-mailowych należy uzupełnić o nowoczesny czat dostępny bezpośrednio na stronie internetowej firmy. Dobrym pomysłem jest też uruchomienie specjalnych botów, które szybko odpowiedzą na najczęściej zadawane pytania i w razie potrzeby przekierują odbiorcę do właściwego konsultanta. Pozwoli to na zwiększenie efektywności działań bez angażowania czasu pracowników, który mogą spożytkować na inne prowadzone projekty.

Uzyskanie przewagi konkurencyjnej

Zadbanie o stałą relację z klientami spowoduje zwiększenie pozycji marki w oczach odbiorców. Będą oni czuli do niej stosunek emocjonalny, dzięki czemu wyrażą większą gotowość do skorzystania z usług firmy w pierwszej kolejności, zamiast poszukiwać innych usług dostępnych na rynku. Sukces wymaga stałej pracy polegającej na tworzeniu personalizowanych materiałów marketingowych i ich dystrybucji w wielu kanałach komunikacji jednocześnie. Lojalność klientów zaowocuje zwiększonymi zyskami, które będzie można utrzymać przez wiele lat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here