Wiele firm chwali się posiadaniem certyfikatu ISO, więc i Ty zastanawiasz się co to jest i czy jest to potrzebne Twojej firmie. Prosto mówiąc ISO to certyfikat jakości usług świadczonych przez Twoją firmę. Jest on uznawany na całym świecie, więc jeżeli masz taką możliwość, warto go wdrożyć w swojej firmie. To powszechnie uznawany system zarządzania jakością, więc dowiedz się więcej.
Co to jest system zarządzania jakością?
System Zarządzania Jakością, to zbiór zasad, procesów, udokumentowanych procedur i zapisów. Ta seria dokumentacji definiuje zbiór międzynarodowych zasad, które będą regulować sposób, w jaki Twoja firma tworzy i dystrybuuje produkty lub usługi do klientów. Powinieneś dostosować System Zarządzania Jakością do potrzeb swojej firmy oraz dostarczanych produktów lub usług. Norma ISO zawiera zestaw wskazówek, dzięki którym nie przegapisz żadnej z ważnych rzeczy.
ISO 9001 to międzynarodowa norma dotycząca systemów zarządzania jakością (QMS), opublikowana przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Norma została zaktualizowana w 2015 roku i nosi również nazwę ISO 9001: 2015. Aby zostać opublikowanym i zaktualizowanym, ISO 9001 musiało zostać zaakceptowane przez większość krajów członkowskich, aby stać się normą uznawaną na całym świecie. Ponadto istnieją inne dokumenty z rodziny ISO 9000, które pomagają w spełnieniu wymagań ISO 9001, a ISO 9004 dostarcza wskazówek, jak uczynić System Zarządzania Jakością ISO 9001 bardziej efektywnym.
Co sprawia, że ISO 9001 jest ważne
ISO 9001: 2015 jest uznawaną na całym świecie normą dotyczącą tworzenia, wdrażania i utrzymywania Systemu Zarządzania Jakością dla każdej firmy. Jest przeznaczony do użytku przez firmy różnej wielkości i we wszystkich branżach i może być używany przez każdą firmę. Jako standard międzynarodowy ISO postrzega się jako podstawa każdej firmy do stworzenia systemu gwarantującego satysfakcję i postęp konsumentów, dlatego wiele firm postrzega go jako minimalne wymaganie, aby firma stała się dostawcą.
Ponieważ audytujesz swoje procesy, a także masz jednostkę certyfikującą, która je kontroluje, Twoi klienci nie muszą przeprowadzać audytu Twojej firmy. To jest powód, dla którego norma ISO 9001 stała się koniecznością dla wielu firm, które chcą być konkurencyjne na rynku. Ponadto Twoi klienci będą pewni, że wdrożyłeś System Zarządzania Jakością oparty na siedmiu zasadach zarządzania jakością ISO 9001.
W rzeczywistości ISO 9001 jest tak fundamentalną i wpływową normą, że jest używana jako podstawa, gdy grupy branżowe chcą dodać specyficzne wymagania branżowe (np. firmy logistyczne, transportowe, magazynowe) tworząc w ten sposób własny standard branżowy.
Dlaczego ISO 9001 to dobry pomysł na Twój biznes?
Z posiadania ISO 9001 płynie wiele korzyści, które nie mogą być przecenione. Duże i małe firmy stosują ten standard z wielkim sukcesem. Oto tylko kilka korzyści wynikających z wdrożenia ISO w Twojej firmie:
Poprawiasz swój wizerunek
Gdy klient widzi, że posiadasz certyfikat uznanej jednostki certyfikującej, rozumie, że masz wdrożony system, który koncentruje się na spełnianiu wymagań klienta i doskonaleniu. To zwiększa ich pewność, że dotrzymasz obietnicy.
Zwiększasz satysfakcję klientów
Jedną z kluczowych zasad ISO 9001 jest nacisk na poprawę satysfakcji klienta poprzez identyfikację i reagowanie na potrzeby klientów. Poprawiając satysfakcję, poprawiasz powtarzalność transakcji z klientami i budujesz sobie ich lojalność.
Integrujesz swoje procesy
Stosując podejście procesowe ISO 9001, badasz nie tylko poszczególne procesy w Twojej firmie, ale także interakcje między tymi procesami. W ten sposób możesz łatwiej znaleźć obszary wymagające ulepszeń i oszczędności zasobów w swojej firmie.
Podejmujesz swoje decyzje w oparciu o dowody
Zapewnienie podejmowania decyzji opartych na dowodach jest kluczem do sukcesu systemu zarządzania jakością ISO 9001. Zapewniając, że swoje decyzje opierasz na dowodach, możesz lepiej ukierunkować zasoby. Uzyskasz w ten sposób najlepszy efekt w celu skorygowania problemów i poprawisz swoją wydajność organizacyjną.
Tworzysz kulturę ciągłego doskonalenia
Mając ciągłe doskonalenie jako główny rezultat Systemu Zarządzania Jakością, możesz osiągać coraz większe korzyści, oszczędzając czas, pieniądze i inne zasoby. Czyniąc z tego kulturę swojej firmy, możesz skoncentrować swoich pracowników na doskonaleniu procesów, za które są bezpośrednio odpowiedzialni.
Angażujesz swoich ludzi
Kto jest lepszy niż ludzie, którzy pracują nad procesem, aby pomóc znaleźć najlepsze rozwiązania i ulepszyć proces? Jeżeli skupią swoją siłę roboczą nie tylko na zarządzaniu, ale także na doskonaleniu procesów, zaangażują się bardziej również w wynik finansowy firmy.
Jakie są praktyczne kroki, aby uzyskać certyfikat ISO 9001?
Istnieją dwa rodzaje certyfikacji: certyfikacja systemu zarządzania jakością firmy na zgodność z wymaganiami ISO 9001 oraz certyfikacja osób fizycznych. Tą drugą stosuje się w celu przeprowadzenia audytu zgodnie z wymaganiami ISO 9001. Certyfikacja ISO 9001 dla Twojej firmy polega na wdrożeniu Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach ISO 9001. Następnie musisz zatrudnić uznawaną jednostkę certyfikującą, która zweryfikuje i zatwierdzi Twoją firmę jako spełniającą wymagania normy ISO 9001.
Chcąc wdrożyć ISO w swojej firmie, przede wszystkim, będziesz musiał zidentyfikować wymagania klienta, zdefiniować swoją politykę zarządzania jakością oraz cele w zakresie jakości. Całość ta definiuje w sposób globalny pole działania i wdrożenie systemu jakości. Dzięki temu będziesz musiał stworzyć wymagane i dodatkowe procesy i procedury niezbędne do prawidłowego tworzenia i dostarczania produktu lub usługi.
Gdy wdrożysz wszystkie procesy i procedury, będziesz musiał uruchomić System Zarządzania Jakością przez pewien czas. W ten sposób będziesz mógł zebrać niezbędne dokumenty, aby przejść do kolejnych kroków: sprawdzenia i oceny systemu oraz uzyskania certyfikatu.
Rodzaje ISO
Wyróżniamy kilka rodzajów Norm ISO:
Normy ISO 14000 – definiują system zarządzania środowiskiem. Norma 14001 określa sposób docelowego funkcjonowania przedsiębiorstw światowych mający na celu działalność w zgodzie z ochroną środowiska naturalnego.
Normy ISO 18000 – odpowiedzialne są za opis higieny i bezpieczeństwa pracy. Polskim odpowiednikiem, zgodnym z duchem norm ISO tej serii, jest norma PN-N-18001:2004.
Normy ISO serii 27000 – to międzynarodowe normy odpowiedzialne za system zarządzania bezpieczeństwem informacji i bezpieczeństwem procesów cyfryzacyjnych. Najważniejszym dokumentem z tej rodziny jest norma ISO 27001