Ciężarówka z napisem supply chain - łańcuch dostaw
fot.unsplash.com

Jako firma e-commerce, zajmująca się się sprzedażą przez Internet, musisz zajmować się pakowaniem zamówień, magazynowaniem towarów, dystrybucją i innymi kluczowymi zadaniami związanymi z łańcuchem dostaw. Być może uda Ci się uciec od trzymania zapasów w salonie lub garażu, a rodzina i przyjaciele będą pomagać w wysyłce. Jednak w miarę rozwoju biznesu, i zwiększenia sprzedaży, stanie się to komicznie nieporęczne dla Ciebie i Twoich bliskich. W końcu może być konieczne zwrócenie się do dedykowanego partnera logistycznego.

Ten artykuł wprowadzi Cię w zagadnienie logistyki firm trzecich – 3PL (z ang. Third Party Logistics). Przyjrzymy się, co to właściwie oznacza i wyjaśnimy korzyści płynące ze współpracy z partnerem logistycznym.

Co to jest logistyka stron trzecich

Logistyka zewnętrzna, często określana jako 3PL, to proces outsourcingu procesów logistycznych, takich jak zarządzanie zapasami, zaopatrzenie, magazynowanie i realizacja zamówień, do wyspecjalizowanego dostawcy. 3PL może odnosić się do szerokiej gamy dostawców i rozwiązań. Niektórzy dostawcy 3PL po prostu obejmują usługi częściowego łańcucha dostaw, oferując tylko magazynowanie, dystrybucję, wysyłkę i odbiór itp. Inni oferują pełną sieć dostawców, którzy zapewniają kompleksowy wachlarz usług zarządzania łańcuchem dostaw i logistyki.

Jak działa 3PL

Najłatwiej wyjaśnić działanie 3PL na przykładzie. Załóżmy, że jesteś małą firmą, która sprzedaje meble dziecięce. Twoi producenci wytwarzają łóżeczka i przewijaki, a Ty zajmujesz się marketingiem i sprzedażą. Jeśli nie chcesz dodatkowo zajmować się procesem śledzenia i realizacji zamówień klientów, możesz zatrudnić partnera 3PL, który zrobi to za Ciebie. Po zawarciu umowy, gdy klient zamawia coś od Ciebie, Twój partner 3PL, przetworzy zamówienie w systemie zintegrowanym z Twoim sklepem, i zatrudni przewoźnika, który dostarczy produkt Twojemu klientowi. Nigdy nie wchodzisz w interakcję z klientem ani nie zajmujesz się faktycznym upewnianiem się, że jego zamówienie dotarło do niego.

Pudełko z napisem "zamówienie przez internet"
fot.unsplash.com

3PL vs. 4PL

Innym terminem, który może pojawić się, gdy rozważasz rozwiązania 3PL, jest 4PL, czyli logistyka strony czwartej. 4PL to model, w którym marka zleca na zewnątrz zarządzanie logistyką i realizacją w całym łańcuchu dostaw. Dostawca 4PL będzie w stanie zaoferować strategiczne wytyczne i wyższy poziom zarządzania w Twoim łańcuchu dostaw. Zasadniczo większość logistyki zostałaby zlecona temu partnerowi. To czy Twoja firma potrzebuje partnera 3PL/4PL decyduje wiele czynników, o których możesz przeczytać tutaj. Na ten moment omówmy korzyści płynące z tego rozwiązania. 

Korzyści z 3PL 

Oszczędność

Prawdopodobnie największą korzyścią ze sprowadzenia dostawcy 3PL do zarządzania Twoją logistyką jest opłacalność. Jeśli weźmiesz pod uwagę koszt posiadania i zarządzania magazynami i flotami pojazdów dostawczych, a także koszty pracy, które się z nimi wiążą, outsourcingu wyjdzie dużo taniej.

Skalowalność

W przypadku małej, ale rozwijającej się marki współpraca z partnerem 3PL znacznie ułatwia skalowanie. Wraz z rozwojem marki rośnie sprzedaż i potrzeba szybkiej, niezawodnej realizacji. Skalowanie operacji łańcucha dostaw jest niezwykle złożone i może Cię spowolnić. Tym bardziej, gdy nie masz doświadczenia w logistyce. Z drugiej strony dostawca 3PL może skalować w górę lub w dół w zależności od Twoich potrzeb.

Konkurencyjność

Przy tak wielu konsumentach przyzwyczajonych do szybkiej i niezawodnej wysyłki, będziesz miał trudności z konkurowaniem w Internecie. Musisz dążyć, aby oferować swoim klientom porównywalnie szybką i terminową dostawę. Dostawca 3PL często doprowadza Cię do tego poziomu szybciej niż próba zbudowania go we własnym zakresie.

Mniej pracy własnej

Dodatkowo zarządzanie logistyką i łańcuchem dostaw jest niezwykle trudne. Dostawca 3PL jest gotowy z wiedzą i infrastrukturą, aby zapewnić prawidłowy łańcuch dostaw. O wiele skuteczniejsze i szybsze jest rozpoczęcie pracy, gdy nie musisz zdobywać wiedzy specjalistycznej i  uprawnień, aby samodzielnie zarządzać łańcuchem dostaw.

Magazynier z wózkiem widłowym zbierający zamówienia
fot.unsplash.com

Oczywiście praca z usługami 3PL wiąże się również z kilkoma wadami. Największą z nich jest brak kontroli. Dzięki 3PL zyskujesz opłacalność, zlecając logistykę na zewnątrz, ale możesz nie mieć bezpośredniego nadzoru nad tym, jak Twoi partnerzy zarządzają łańcuchem dostaw. Ważne jest, abyś mógł przeprowadzić kontrolę jakości i upewnić się, że usługa 3PL nie wpływa negatywnie na doświadczenie Twoich klientów. Jeśli Twoi klienci nie będą zadowoleni z dostaw, winą będzie Twoja marka, a nie dostawca usług logistycznych. Dlatego wybór partnera 3PL to kluczowa sprawa i warto poświęcić trochę czasu na analizę i porównanie firm świadczących te usługi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here