Cele SMART znajdują się w większości projektów firmy (HR, zarządzanie, sprzedaż), a także w marketingu. W tym artykule postaramy się przekonać Cię do wykorzystania celów SMART w swojej strategii marketingowej.
Co to jest cel SMART?
Cel SMART jest to koncepcja formułowania celów, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien charakteryzować się poprawnie postawiony cel. Postulaty te to, zgodnie z akronimem tworzącym nazwę koncepcji, to:
S (ang.Specific) – Konkretne / proste:
Prostota jest często synonimem wydajności. Cel musi być jasny, precyzyjny i zrozumiały dla wszystkich członków Twojego zespołu. Jeśli jest to zbyt trudne do zrozumienia, radzę podzielić go na kilka celów. W każdym razie preferuj proste i pozytywne sformułowania, aby uniknąć nieporozumień i skupieniu się na tym, co istotne.
M (ang. Measurable) – Mierzalny/wymierny:
Działania muszą być mierzalne. Muszą opierać się na konkretnych faktach, które wskażą dystans, jaki pozostał do pokonania do celu.
A (ang. Achievable) Ambitny / osiągalny / dostępny / zaakceptowany
To jest podstawowa kwestia. Musicie mieć tę samą wizję i te same cele, aby cały zespół się zaangażował. Wyznaczenie celu oznacza podpisanie kontraktu, prawdziwej umowy moralnej, między tobą a twoimi zespołami. Pamiętaj, że motywacja Twojej drużyny w dużej mierze zależy od Twojej motywacji. Jako kapitan, jeśli mocno wierzysz w swój cel i zjednoczysz entuzjazm swojej grupy, będziesz uczestniczyć w sukcesie i osiągnięciu tego celu.
R (ang. Relevant) – Istotny/adekwatny
Jeśli Twój zespół uzna cel za nieosiągalny, twoi koledzy z drużyny będą zniechęceni od początku. Wiele firm ma nierealistyczne cele, a dobrze postawiony cel powinien być ważnym krokiem naprzód dla całej firmy i jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.
T (ang. Time-bound) – Czasowy/określony w czasie
Cel zawsze powinien być określony w czasie. Dobrze sformułowany cel ma wyznaczony czas na jego osiągnięcie.
Dlaczego warto korzystać z celów SMART?
Innymi słowy, jakie są zalety tworzenia celów SMART? Są one niezbędne w Twojej strategii marketingowej, gdy:
- określasz cele swojej strategii marketingowej
- programujesz różne etapy strategii marketingowej
- chcesz zmaksymalizować swój budżet marketingowy
Cele SMART są również niezbędne dla Twojej strategii marketingowej, a w każdym razie jeśli na etapie:
- projektowanie strony internetowej lub rozważasz jej przeprojektowanie
- chcesz zoptymalizować swoją stronę na Facebooku
- planujesz przyjąć strategię dla swoich kampanii marketingowych z uwzględnieniem SEM
- planujesz rozwinąć swojego bloga firmowego
Cele SMART wyznaczają wizję Twojej firmy
Wszystkie firmy muszą mieć misję i wspólną wizję (gdzie będziesz za 5 lat?). Kiedy zastosujesz metodę SMART dla swojego zespołu, wszyscy będą rozumieć wyznaczone cele. Będziesz mógł przewidzieć, czy i kiedy cel zostanie osiągnięty. Będziesz też mógł mierzyć postępy w trakcie osiągania celu. Wreszcie, nie tracisz czasu, ponieważ cel jest zdefiniowany jako wykonalny i zaakceptowane przez wszystkich.