Różowa świnka skarbonka na białym tle.
fot.unsplash.com

Optymalizacja budżetu marketingowego to moment, w którym menedżerowie i dyrektorzy ds. marketingu mają najwięcej pracy. Jak możesz zmaksymalizować zwrot z inwestycji i trwale zwiększyć sprzedaż w tym kontekście? Aby wyróżnić się na tle konkurencji, będziesz musiał wykazać się pomysłowością i innowacjami.

Dajemy Ci 5 wskazówek do dokonywania właściwych wyborów podczas budowania budżetu marketingowego.

1. Zrób podsumowanie zeszłego roku

Twoja agencja marketingowa lub wewnętrzne zespoły marketingowe muszą być w stanie dostarczyć Ci konkretne dane, słynne KPI (kluczowych wskaźników wydajności). Jeśli chodzi o jak najlepsze przygotowanie budżetu marketingowego, musisz przeanalizować wszystkie wskaźniki KPI dotyczące kampanii medialnych i niemedialnych :

  • telewizja
  • radio
  • internet
  • prospekt
  • marketing uliczny
  • akcje w sklepach
  • wydarzenia
  • i wszystko poza mediami

Analizy te powinny odpowiedzieć Ci na pytania, jakie działania naprawdę wygenerowały biznes, co mogłeś zrobić lepiej, jaki dochód wygenerowało takie lub takie działanie i jaki jest koszt pozyskania klienta (CAC)?

2. Postaw na to, co działa

Błędem byłoby kontynuowanie starych metod, które już nie działają. Jaki jest sens komunikowania się w określonym magazynie lub w radiu, jeśli nie ma wyników? Poproś sprzedawców i agencje, aby udowodnili ci prawdziwą publiczność każdego z mediów i profile słuchaczy, widzów, czytelników. Zadaj sobie następujące pytania, czy:

  • moja centrala telefoniczna eksplodowała po ostatniej kampanii?
  • przez stronę internetową napływały zapytania ofertowe?
  • serwer witryny uległ awarii przy tak wielu ludziach?

Na koniec skoncentruj swoje wysiłki (i budżety) na działaniach, które przynoszą zwrot z inwestycji. Czyli takich, które się opłacają, i które są zmierzone.  

Inne pytania, które warto sobie zadać: W  jaki sposób pozyskujesz nowych potencjalnych klientów (leady)? Jaki jest koszt jednego potencjalnego klienta? Jaki jest współczynnik konwersji do klienta?

Wskazówka: obliczanie współczynnika konwersji

  • 100 połączeń wychodzących / przychodzących (lub klientów wchodzących do sklepu) daje 20 spotkań (lub ofert), co daje 2 klientów.
  • Masz 2% współczynnik konwersji od odwiedzających do klientów i 10% potencjalnych klientów (potencjalny klient, oferta, RV) do współczynnika konwersji klienta.

Ta mała kalkulacja, jakże ważna, jest niezbędna dla następnego kroku.

Ręka licząca na kalkulatorze, notes i dolar.
fot.pexels.com

3. Ustal konkretne cele

Nadszedł czas, aby zdefiniować cele SMART (konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i w określonym czasie) dla każdego działania, każdego segmentu, obrotu i wolumenu.

Przykłady celów SMART:

  • Chcę zwiększyć liczbę konwersji w mojej witrynie o 15% w ciągu najbliższych 6 miesięcy
  • Chcę osiągnąć 10% średniego dodatkowego koszyka na klienta w ciągu najbliższych 3 miesięcy
  • Celuję w 20% więcej potencjalnych klientów (leadów, ofert) w pierwszym semestrze

Pozostałe pytania dotyczące lepszego przygotowania budżetu marketingowego:

  • Do ilu klientów kierowałeś reklamy w ubiegłym roku?
  • Jak często?
  • Z jakim przeciętnym koszykiem?  
  • Jaki jest Twój plan (środki, budżet, narzędzia), aby to osiągnąć?
  • Co może przeszkadzać Ci w osiągnięciu tych celów?

4. Nie stawiaj wszystkiego na reklamę 

Włożenie wszystkich jajek do jednego koszyka byłoby błędem. Głównie z 4 powodów:

1. konsumenci są coraz bardziej uczuleni na reklamy

Są świadkami instalacji adblocków (internetowych blokerów reklam) dla 36% z nich,  zatrzymania ulotek na skrzynkach pocztowych, spadku oglądalności mediów tradycyjnych na korzyść internetu czy blokowanie numerów, aby nie przeszkadzały już połączenia przychodzące, które obiecują cuda …

2. konsumenci nie chcą być (już?) oszukiwani

Coraz mniej wierzą w reklamy i mają środki, aby znaleźć prawdziwe informacje w Internecie.

3. konsumenci zmienili swoje nawyki zakupowe

80% internautów deklaruje, że korzysta z internetu w celu uzyskania informacji przed zakupem produktu lub usługi. A ponad 60% z nich decyduje się na zakupy online przed pójściem do sklepu. 

4. Publiczność jest wynajmowana Tobie i nie należy do Ciebie

Poprzez reklamę w telewizji, z pewnością skuteczną na krótką metę, dotrzesz tylko do tych odbiorców, którzy nie należą do Ciebie. Tradycyjne media mają tylko jedyne obowiązek emitować reklamy w zaplanowanym i uzgodnionym z klientem czasie, w zależności od odbiorców. W tym sensie wiedz również, że odbiorcy Twojej strony na Facebooku należą do Facebooka.

Z tych wszystkich wyżej wymienionych powodów konieczne jest rozpoczęcie budowania własnej publiczności na swojej stronie internetowej i pisanie treści, aby:

Stosik monet a w tle zegar.
fot.pexels.com

5. Zainwestuj w innowacyjną strategię cyfrową

25% budżetów na reklamę w mediach powinno się zainwestować w technologie cyfrowe. Jednak reklamodawcy nadal stawiają na te same przepisy z klasycznych i uspokajających urządzeń: szczypta reklamy graficznej (banery internetowe), „sporo” linków sponsorowanych (reklamy na Facebooku, reklamy Google) i niekończące się kampanie reklamowe. Display i inne danie główne metodą tradycyjną.  Na szczęście istnieją inne innowacyjne rozwiązania: stań ​​się własnym medium i przyciągaj ruch do swojej firmy poprzez content marketing. Jest to dużo bardziej wydajne i (dużo) bardziej opłacalne w średnim i długim okresie. A przede wszystkim lepiej doceniane przez obecnych i przyszłych konsumentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here