Dokonałeś wyboru budżetowych na bieżący i przyszły rok i zastanawiasz się, czy przyjęta strategia marketingowa jest tą, która doprowadzi Cię do oczekiwanego sukcesu i pozwoli rozwinąć Twój biznes. Aby uniknąć wątpliwości i uniknąć gry w ciemno, oto 5 pytań, które należy zadać sobie na temat strategii marketingowej.
1. Czy Twój budżet jest zoptymalizowany?
Aby zoptymalizować budżet marketingowy zgodnie z ambicjami na ten rok, musisz:
- zdefiniować cele SMART: konkretne, wymierne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie
- audytować i mierzyć swoje działania zapewniające największy zwrot z inwestycji i przynoszące największe dochody
- unikać stawiania wszystkiego na reklamy
- inwestować w technologie cyfrowe
2. Czy Twoja strategia marketingowa jest ukierunkowana średnio lub długoterminowo?
Codzienne decyzje dotyczące wielkości działalności marketingowej, i te wpływające na działania operacyjne, takie jak „promocja sprzedaży”, są z pewnością istotne, ale nie mogą maskować braku strategii. Te tak zwane działania „taktyczne” mają jedynie charakter krótkoterminowy i dlatego mają ograniczony zakres. Jednak wygranie bitwy nie oznacza wygrania wojny. Jeśli chcesz aktywnie rozwijać swoją firmę, będziesz musiał postawić na strategię średnio lub długoterminową, zanim uzyskasz konkretne i trwałe rezultaty. To może Ci zapewnić zdecydowaną przewagę nad konkurencją.
3. Czy Twoja strategia marketingowa jest wystarczająco ambitna?
Konsumenci mają teraz kontrolę nad wszystkimi kanałami sprzedaży i nigdy nie byli tak dobrze poinformowani. Nie możesz już być usatysfakcjonowany jedynie optymalizacją strony na Facebooku, aby ujarzmić przeciwnika. Jeśli chcesz się wyróżniać na dłuższą metę, konieczne jest posiadanie:
- wydajna i skalibrowana strona internetowa, która pomoże Ci rozwinąć Twój biznes
- doskonała znajomość sieci społecznościowych
- blog korporacyjny w połączeniu z innowacyjną strategię cyfrową
Ważne jest, aby Twoja strategia marketingowa była ambitna, ale jednocześnie możliwa do zrealizowania i zawierała w sobie realne założenia.
4. Czy używasz właściwych metod?
Kładąc kres starym metodom będzie kosztować na początku (moralnie zwłaszcza dlatego, że czasem jest to kwestia akceptacji zerwanie z modelem biznesowym w przeszłości), ale nie należy zapominać o tym, że postawienie na innowacje i na innowacyjne metody z pewnością wpłyną pozytywnie na rozwój Twojej firmy. Nawet jeśli nie jesteś związany ze „sprzedażą społecznościową” (zdobywaniem potencjalnych klientów dzięki eksperckim treściom udostępnianym na portalach społecznościowych) lub nie znasz najnowszych trendów marketingowych, mimo wszystko będziesz musiał zmienić swoją strategię marketingową, po prostu dlatego, że zmienił się konsument:
- każdego dnia mniej wierzy w tradycyjną reklamę
- ponad 80% konsumentów, przed zakupem, pyta o radę Google
- Ponad 60% decyduje się na zakup przed pójściem do sklepu lub skontaktowaniem się ze sprzedawcą
- wielu konsumentów dzieli się swoimi doświadczeniami jako kupującego w internecie i sieciach społecznościowych
- współcześni konsumenci porównują ceny on-line
- obecnie konsumenci czytają opinie innych klientów firm, blogi i poradniki zakupowe, w celu dokonania wyboru
- konsumenci chcę wiedzieć, co kupują, od kogo i jak jest to zrobione (i gdzie).
5. Czy masz narzędzia niezbędne do wdrożenia swojej strategii marketingowej?
Skuteczność nawet najlepszej strategii marketingowej bez inwestowania w wydajne narzędzia pozostaje bardzo ograniczona. Na przykład jednym z wyzwań związanych z generowaniem większej sprzedaży jest dostosowanie celów zespołów sprzedaży i marketingu. Aby to zrobić, musisz przynajmniej wdrożyć:
- Oprogramowanie do analizy, aby zmierzyć swoje działania w internecie (takich jak Google Analytics)
- Oprogramowanie CRM (zarządzanie relacjami z klientami), aby lepiej sprzedawać i obsługiwać klientów
- Narzędzie do automatyzacji marketingu – utrzymywanie relacji z klientami, na każdym etapie cyklu sprzedaży, i dostarczanie właściwego komunikatu potencjalnemu klientowi we właściwym czasie
- Potężny CMS (z ang. Content Management System – System Zarządzania Treścią) – narzędzie, gdzie można produkować treści (blogi, infografiki) zoptymalizowany dla SEO, który pozwoli Ci pozyskać potencjalnych klientów (tzw. leady) dla Twojego zespołu sprzedaży
Aby podbić i zachwycić klienta, musisz zatem przyjąć długoterminową strategię marketingową, określając wartości firmy i próbując rozwiązać problemy swoich potencjalnych klientów.
Twoja strategia marketingowa powinna pozwolić ci kontrolować poszczególne procesy takie jak kontrola sprzedaży, udziału w rynku, czy skuteczności narzędzi marketingowych. Te długofalowe i zaawansowane działania to podstawa, bez których nie istnieje skuteczne realizowanie planów marketingowych. Zadbaj więc o analizę, przeprowadzając obiektywną ocenę, strategicznych i taktycznych, możliwości, aby Twoja strategia marketingowa przyniosła oczekiwany sukces.