Podsumowanie rynku SEO w Polsce z punktu widzenia małej agencji kreatywnej

Jaki był polski rynek SEO z punktu widzenia małej agencji kreatywnej  świadczącej usługi?

Od kilku lat uczestniczę w tym rynku, przygotowując oferty, odpisując na zapytania ofertowe, rozmawiając z przedsiębiorcami ale także obserwując rynek usług i produktów. Mogę z pewnością stwierdzić, że więcej osób w branży SEO zarabia na szkoleniach  i  prawie zawsze ma je w swojej ofercie.  Drugim produktem na którym zarabia branża SEO to jednak budowa stron internetowych a nie ich optymalizacja. Niewspólmiernie więcej klientów chce mieć po prostu stronę niż dostrzega potrzebę optymalizacji pod kątem wyszukiwania w Google. Polski przedsiębiorca nadal słabo rozumie potrzebę usług informatycznych i woli „namacalne produkty” – banery, strona, widoczna reklama.

Jaki jest Polski Klient na usługi informatyczne? –

kilka zwrotów które nasuwają mi się :

– oczekuje że strona będzie się sama pozycjonowała,

– nie rozumie, że zrobienie strony a jej optymalizacja to dwie różne dziedziny informatyki

– nie docenia dobrego tekstu,

– nie rozumie potrzeby SEO copywritingu – czyli tekstów na potrzeby wyszukiwarek Google

– woli zapłacić firmom typu panoramafirm.pl albo zumi.pl bo ma do nich większe zaufanie

– brak zaufania do profesjonalistów w jakiejś dziedzinie, niestety Polacy potrafią zepsuć każdą branże oszustwami  (słynna sprawa z google pisanym przez „u zwykłe”

– każdy kiedyś został oszukany przez firmy dzwoniące z super ofertą na pozycjonowanie w Google – kolejny dowód na brak zaufania

– oczekuje szybkiego efektu jeżeli ma  zapłacić większą kwotę

–   wiele firm daje audyt  i sprawdzenie strony w gratisie, zostaje ona jednak doliczona do pierwszego zamówienia.

W  Polskich realiach wychodzi na to że trzeba zanalizować  30-50 firm, sprawdzić konkurencje etc. poświęcić mnóstwo czasu i wiedzy jak to zrobić,  korzystać z drogiego oprogramowania  (często po kilkaset dolarów na miesiąc)

Kto naprawdę zarabia na SEO ?

Firmy produkujące oprogramowanie do analityki typu Ahfrefs, Moz, SEO MajesticSEO, Semrush itp.

Duże agencje reklamowe, kreatywne lub firmy informatyczne które najpierw projektują serwis internetowy mają już w garści klienta i wiedza czy i ile może wydać i przekonują do go do tego.

Na większości stronach małych agencji , małych firm informatycznych SEO – czyli zatrudnienie 1-5 osób wisi oferta jakiś poradników za niewielkie pieniądze. Konsulting waha się od 50 do 140 zl za godzinę.

Osobnym tematem na który trzeba poświęcić wiele czasu jest – Uczenie się. W branży SEO  trzeba poświecić mnóstwo czasu na czasu na nowe rzeczy, dokształcanie się i śledzenia nowości. Z mojego doświadczenia uczenie się nowych rzeczy to duża część  mojego dnia roboczego, która musi być jakoś wliczona w cenę za godzinę. Jest to jedna z branż informatycznych gdzie nie trzeba się codziennie uczyć, testować rozwiązania, albo po prostu sporo pisać, tworzyć.

Czas przeznaczony na „darmowe  audyty oraz wyceny i sprawdzanie konkurencji i  słów kluczowych i poznawanie branży klienta + czas na naukę, ciągłe śledzenie nowości i bycie cały czas na bieżąco  sprawia, że  prowadzenie małej firmy SEO jest nie lada wyzwaniem.

Podsumowując polski rynek wymaga, że trzeba „dorabiać” na tworzeniu stron internetowych i sklepów.  Oczywiście to moja osobiste podsumowanie rynku SEO w Polsce za rok 2015. Nadal jednak wierzę, że z roku na rok sytuacja będzie zmieniała się na lepsze. Mam nadziej także, że sformułowanie „pozycjonowanie” zniknie ze słownika polskiego przedsiębiorcy bo kojarzy się ono jednak z latami do roku 2012, kiedy to prym wiodły katalogi i firmy pozycjonerskie wpływały mocno na pozycję słów kluczowych w Google. Aktualnie odeszło się całkowicie od pozycjonowania pojedynczych fraz i skupiamy się całościowo na serwisie.

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Optymalizacja Twojej strony pod pozycjonowanie SEO

Sprawdź co można poprawić w Twojej Stronie!

 
%d bloggers like this: