Bardzo Podstawowe pojęcia o wyszukiwarce Google, pozycjonowaniu i pozycji w Google

 Skąd bierze się kolejność w wyszukiwarce Google ?

Po wpisaniu słowa kluczowego do wyszukiwarki otrzymujemy określoną kolejność, nie jest ona przypadkowa. Na najwyższej pozycji są strony, które Google uważa za najbardziej pasujące do zapytania. Obok naturalnych wyników wyszukiwania zobaczysz także płątne CPC czyli reklamy – zwane linkami sponsorowanymi.

Za te kolejność odpowiada algortym Google czyli specjalny mechanizm który bierze pod uwagę różne kryteria. Algorytm jest wielką tajemnicą Google, ale znamy czynniki wpływające na wynik wyszukiwania.

–  treść na stronie tzw. online content takie jak: ilość treści na stronie, słowa kluczowe, nagłówki w tekście, aktualizacja strony- dodawanie nowości , obecność słów kluczowych w url strony, szybkość ładowania się strony, własny content czyli czy treści na stronie nie są skopiowane z innych stron.

– popularność strony w Internecie – czyli działania poza stroną tzw. off page – chodzi o jakość i liczbę linków, które prowadzą do naszej witryny. Duże znaczenie ma obecność w mediach społecznościowych, gdzie można łatwo umieszczać linki , które bedą prowadziły

Skąd sie wzięło określenie Pozycjonowanie i co ono w praktyce oznacza?

Pozycjonowanie czyli wpływanie na pozycje w wyszukiwarce Google. Wszystkie działania, które maja na celu podniesienie pozycji strony internetowej na wyższa po wskazanym słowem kluczowym. Jest to nazwa używana powszechnie w Polsce chociaż jest nieodpowiednia i niezgodna z praktykami Google, bo nie można samemu wpływać na pozycje, powinna się ona naturalnie  zmieniać. W środowisku informatycznym używa się pojęć – optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek, optymalizacja serwisów pod wyszukiwarkę albo działania SEO czyli search engine optimization z angielskiego. W praktyce jest to bardzo wiele pracochłonnych działań rozłożonych w czasie. Problematyczność usługi SEO polega na tym, że nie mamy 100 % czy nasze działania podniosą stronę w wynikach wyszukiwania. Jeżeli jakaś firma obiecuje 100% pewność to nie jest uczciwe, gdyż wszystko zależy od algorytmów Google. Skąd mamy pewność czy ktoś nie wykonuje podobnej pracy równolegle w tym czasie co my.

 

Dlaczego stronę trzeba poprawić – czyli zoptymalizować skoro przecież zleciłem wykonanie jej informatykowi miała być dobra….takie pytania często słyszymy od Klientów

 

Optymalizacja strony czyli  jej techniczne usprawnienie, tresć, tagi, metatagi, nagłówki, poprawki w kodzie, szybkość ładowania strony, linki wewnętrzne oraz  ostatnio wyświetlanie się strony na urządzeniach mobilnych tego nie dostaje się razem z zakupem budowy strony. Opracowanie całej strategii linkowania do strony – czyli artykuły, copywriting, social media i inne działania.

Jest to osobny dział informatyki, zwany SEO.

 

Błędne informacje na temat pozycjonowania:

Proszę o doprowadzenie mojej strony  do 1 miejsca, zapłacę za to i nic więcej.

Nie osiąga sie pozycji w pierwszej dziesiątce na stałe, jest to proces i cały czas trzeba mieć rękę na pulsie. Konkurencja nie śpi, a także Google wprowadza zmiany w algorytmach.

 

Czy dają Państwo gwarancje, że będę na 1 pozycji?

Pierwsza pozycja jest z natury najtrudniejsza do osiągnięcia, realna może być od 1-10.

Nikt nie jest w stanie jednak zapewnić, że się tam znajdziemy, jak już było wcześniej opisane, zależy to od algorytmu wyszukiwarki Google

 

Czy lepiej mieć wysoką pozycję w wyszukiwarce czy więcej unikalnych wejść na stronę?

Klienci często błędnie dążą do wysokiej pozycji w wyszukiwarce, która ma im zapewnić więcej klientów.

Często więcej ruchu na stronę pochodzi z innych źródeł.  Źródło w rozumieniu link prowadzący do naszej witryny. Większy ruch na stronie to więcej potencjalnych klientów. Najważniejszy jest oczywiście klient finalny, który dokona zakupu- ale po tym czy kupić w naszym sklepie alvo skorzysta z usługi decyduje jeszcze wiele czynników – odpowiednia cena do jakości, dobry opis produktów, pozytywne opinie o produktu, polecenia itp.

 

Czy da się „wypozycjonować” stronę za 100 zł miesięcznie?

To  prowokacyjne pytanie nie zostało uzyte bez powodu.  Klienci mają często pojęcie, że do pozycjonowania służą jakieś aplikacje w które wkłada się słowa kluczowe a informatyk w tym czasie pije kawę albo lepiej opala się w Turcji. Niestety  ta zła opinia jest spowodowana tym co się działo na polskim i nie tylko rynku w latach 2002-2011. Wtedy to powstało wiele stron – katalogów, „widm” gdzie „przyczepione były linki całkowicie nie powiązane ze sobą tematycznie. I tak na rosyjskiej stronie pornograficznej były odnośniki do strony jednego z klientów….eh. Te czasu odeszły w niepamięć.

Aktualnie  zwiększenie ruchu na stronę, osiągniecie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google to bardzo pracochłonny proces wymagający dobrego zaplanowania zadań, mało tego wymagający ciągłego testowania rozwiązań i dobierania najlepszych działań.

 

 

Magdalena Spyra
Specjalista ds. SEO w 2BeCreative Marketing Internetowy
Od 2007 roku związana z branżą reklamową, marketingiem, zaś od 2012 roku z SEO.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
 
%d bloggers like this: